افزایش 1 واحددرصدی نرخ سود وام مسکن طی یک هفته

قله و دره گرانی قیمت وام مسکن در یک هفته

کدخبر: ۳۹۱۴۲۱
در مسیر یک هفته گذشته وام مسکن، یک رکورد ارزانی و یک رکورد گرانی به ثبت رسید. در 12 بهمن که رکورد وام مسکن به کمترین حد خود در زمستان رسیده بود روند گرانی شدت گرفته و طی یک هفته به بیشترین حد زمستانی خود در 19 بهمن ماه رسید.
قله و دره گرانی قیمت وام مسکن در یک هفته

به گزارش اقتصادنیوز، در روز شنبه و یکشنبه هجدهم و نوزدهم بهمن ماه قیمت وام مسکن به بالاترین حد خود در زمستان رسید. مرور قیمت وام مسکن از ابتدای هفته گذشته تا کنون اتفاقی عجیب را در این بازار رقم زد. 

هزینه وام مسکن طی یک هفته از دره ارزانی به قله گرانی در زمستان امسال رسید. این اقدام نشان از شتاب گیری افزایش قیمت وام مسکن در این مدت دارد.

هزینه وام مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن برای تهیه وام بین خریداران آن توزیع می شود. متقاضیان با خرید هرکدام از آنها می توانند به اعتبار 500 هزار تومان بدون انتظار در صف ، از بانک مسکن وام دریافت کنند. 

سقف این وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین سقف لازم برای تهیه اوراق خریداری شده مجردین 280 مورد و برای متاهلین 480 مورد خواهد بود.

در 19 بهمن ماه قیمت هر کدام از اوراق به 62 هزار و 600 تومان رسید. این رقم برای اولین بار در روز شنبه 18 بهمن ماه از مرز 60 هزار تومان عبور کرده و اکنون در بالاترین حد خود د ر زمستان 99 قرار گرفته است.

با توجه به سقف خرید وام مسکن برای متقاضیان، هزینه وام مسکن برای مجردین در این روز به 17 میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرد. این رقم بالاترین حد  از ابتدای زمستان تاکنون بوده است. 

برای متاهلین نیز این رقم نسبت به روز های دیگر اخذ وام مسکن در زمستان 99 در بالاترین حد خود قرار گرفته و به مرز 30 میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که کف وام مسکن در زمستان در 12 بهمن ماه (یعنی یک هفته پیش) ثبت شده بود . در این تاریخ هزینه وام مسکن مجردین 14 میلیون و 200 هزار تومان و برای متاهلین 24 میلیون 300 هزار تومان محاسبه شد. 

به عبارت دیگر در عرض یک هفته وام مسکن مجردها 3 میلیون و 300 هزار تومان و وام متاهلین 5 میلیون و 700 هزار تومان گرانتر شد.

 روندها نشان می دهند که پس از برخوردی که هزینه وام با کف خود در این روز داشته بازهم مسیر گرانی را در پیش گرفته و تاکنون ادامه داشته است. به حدی که اکنون به گران ترین موقعیت خود در زمستان امسال رسیده است.

اما این هزینه تنها هزینه ای که متقاضیان برای دریافت وام مسکن می پردازند نخواهد بود. با اینکه وام مسکن در این حالت سریعتر به دست منتقاضیان می رسد اما به ناچار آنها در طول 12 سال مجبور به بازپرداخت این هزینه بوده که این رقم مضاف بر هزینه اولیه ای است که متقاضیان برای دریافت وام مسکن می پردازند.

این اتفاق نرخ سود وام مسکن را از میزان اسمی خود جدا کرده و میزان واقعی آن می تواند در حد بیشتری نمایانگر شدت گرانی وام مسکن و تغییرات آن باشد.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

در روز 19 بهمن ماه افزایش هزینه وام مسکن موجب شد تا نرخ سود واقعی وام مسکن به حد 21 درصد برسد. این نرخ از میزان اسمی اعلام شده خود اکنون 3.5 واحد درصد بالاتر است. 

این نرخ در روز 12 بهمن در مرز 20 درصد قرار داشت اما هرگز از آن پایین‌تر نرفته بود. در آن موقعیت، نرخ سود وام مسکن در پایین‌ترین حد خود در زمستان امسال قرار داشت و با افزایش مداوم اکنون به بالاترین حد خود در زمستان رسیده است.

اما مهمترین اتفاق در حوزه نرخ سود آن است که این متغیر در وام مسکن در عرض یک هفته 1 واحد درصد بالاتر رفته است.این عمل نشان از شتاب بالای هزینه وام مسکن در روزهای گذشته داشته است.

هزینه نهایی وام مسکن

در ادامه محاسبه هزینه واقعی برای باز پرداخت وام مسکن نیز رفتاری مشابه با رفتار نرخ سود خواهد داشت. این هزینه که متقاضیان برای باز پرداخت وام مسکن در طول 12 سال به بانک مسکن بازپرداخت می کنند برای متاهلین 330 میلیون تومان بوده که از این میزان در روز 12 بهمن ماه (‌ارزانترین روز زمستانی وام مسکن) 5 میلیون و 700 هزار تومان گرانتر است. 

این رقم برای مجردین نیز 177 میلیون و 600 هزار تومان بوده که تقریبا 3 میلیون و 300 هزار تومان از کف این متغیر در روزهای زمستانی وام مسکن بالاتر است.

روند های نرخ سود و هزینه وام مسکن چون همگی بستگی مستقیم به قیمت کشف شده اوراق در بازار مسکن دارد مشابه یکدیگر هستند. بنابراین علت گرانی یکباره در قیمت وام مسکن به بالا رفتن هزینه اوراق در این روزها داشته است. 

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید