نگاهی بر وضعیت شیوع کرونا در کشورهای همسایه

موج‌ خطرناک کرونا از عراق به ایران رسید +نمودار

کدخبر: ۴۰۳۳۵۷
بنا بر اظهارات مسئولان کشور، وضعیت کرونایی کشور عراق نقش تاثیرگذاری بر شیوع این بیماری در ایران داشته است. بررسی ها از وضعیت کرونایی این دو کشور در این رابطه چه می گویند؟
موج‌ خطرناک کرونا از عراق به ایران رسید +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهایی که آمارهای کرونایی در ایران در شاخه های مختلف درحال رکوردزنی خطرناک است، آمارهای جهانی نیز تصویری خطرناک از شیوع این ویروس مرگبار را به نمایش گذاشته است. در اطراف ایران دو کشور ترکیه و عراق هم وضعیتی مشابه ایران را دارند.

وضعیت آنقدر بغرنج شده است که طی روزهای اخیر محدودیت هایی بر رفت و آمدها بین ایران و این دو کشور اعمال شده است.

حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت کرونایی در عراق در روز پانزدهم فروردین اعلام کرد: « سفر به عراق ممنوع و مضر است، زیرا در عراق همه گیری وجود دارد، سفر ترکیه هم به علت وجود همه گیری جدید، مضر است، پس دو گانه سازی‌های دین و ... اصلا ضرورتی ندارد اصل آن است که مردم با یکدیگر روبه‌رو نشوند و بیماری را به یکدیگر منتقل نکنند.»

رئیس جمهور نیز طی روزهای اخیر با توقف تورهای ترکیه موافقت کرد تا شاید علاجی بر وضعیت خطرناک آمارهایی کرونایی در کشور باشد.

اکنون برای تعیین وضعیت کرونایی کشور عراق و صحت سنجی گزارش برخی مسئولان، روند ابتلا و فوتی های کرونایی این کشور را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

رکورد ابتلا در عراق در سه ماه اخیر

بررسی وضعیت ابتلای روزانه کرونایی در عراق نشان از رکورد های جدید این بیماری از ابتدای سال میلادی تاکنون داشته و روندی افزایشی را از این ویروس به ثبت رسانده است.

شمار مبتلایان روزانه به کرونا در کشور عراق در روز سوم آپریل(چهاردهم فروردین) 5 هزار و 379 نفر بوده که نسبت به یک ماه پیش از آن  25 درصد رشد داشته است.

همچنین در روز 31 مارچ مصادف با 12 فروردین شمار مبتلایان روزانه بیماری کرونا در عراق به 6 هزار 664 نفر رسیده است که بالاترین میزان ابتلا از ابتدای سال جدید میلادی در کشورعراق تا کنون بوده است.

کرونا

رکورد فوتی های کرونا در عراق

رشد ماهانه ابتلا نیز متغیر دیگری است که وضعیت شیوع ویروس کووید -19 را در هر زمان با یک ماه پیش خود مقایسه می کند. این متغیر در ماه دوم میلادی یعنی اوایل اسفند در اوج خود قرار گرفته و تا حد 600 درصد نیز افزایش پیدا کرد.

به عبارت دیگر جهش بزرگی که باعث شیوع مجدد ویروس کرونا در عراق شده در ابتدای اسفند و اواخر بهمن ماه سال 99 رخ داده است و بعد از آن تا روزهای اخیر ادامه یافته است. البته این رشد آماری تنها در داده های ابتلا نمایان نبود. متغیر دیگری که خطر این ویروس را جدی تر نشان می دهد افزایش مرگ و میر این بیماری است.

در روزهای اخیر شمار فوتی های اخیر در کشور عراق به بالاتر از 30 نفر رسیده که بیشترین میزان مرگ و میر از ابتدای سال جدید میلادی در این کشور تاکنون بوده است.

کرونا

انعکاس وضعیت کرونایی کشور عراق در ایران

با توجه به داده های آماری کشور عراق و تغییرات یک ماهه آمارهای کرونایی در ایران می توان نقش ابتلای کرونای عراق در ایران را مهم و موثر ارزیابی کرد. به عبارت دیگر مشاهدات نشان می دهد وضعیت کرونایی کشورهای عراق و ترکیه بر شیوع این بیماری در ایران تاثیری مثبت و همسو داشته اند.

حریرچی پیش از این در خصوص انتقال ویروس از کشور عراق به ایران اعلام کرده بود:« فرانسه و ایتالیا و بسیاری دیگر از کشورها به قرنطینه کامل رفته اند، در خاورمیانه هم آمار مرگ و میر عراق افزایشی شده و متاسفانه استان خوزستان ما هم تابع عراق شده و منحنی مرگ و میر و سرپایی‌های مثبت این استان هم مانند عراق رو به افزایش است و تقریبا همین وضع برای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، چهار محال و بختیاری و بوشهر هم حکم فرما شده است. »

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید