کدام هزینه‌برتر است؛ دستمزد کارگر یا مصالح ساختمانی؟

بررسی رشد فصلی متغیرهای ساخت‌وساز مسکن

کدخبر: ۴۱۵۰۴۹
هزینه ساخت مسکن در زمستان 99 در برخی شاخه ها در تهران بیش از سه برابر شده اما دستمزد نیروی کار دراین حوزه تعلق نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی شده است. به عنوان مثال باوجود گرانتر شدن ساخت مسکن دستمزد کارگر ساده 3.6 درصد کمتر از پاییز ثبت شده است. دستمزد کارگران ساختمانی هزینه
بررسی رشد فصلی متغیرهای ساخت‌وساز مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، در وضعیت قیمت نهاده های ساختمانی آمار و ارقام نشان از تورمی 200 درصدی در زمستان 99 داشته است. در کارنامه مدتی پیش مرکز آمار از این داده ها منتشر کرد چندین نکته مهم به چشم می خورد که در مهمترین آنها به دستمزد نیروی کار در ساخت مسکن پرداخته شده است.

تورم مسکن تحت تاثیر چیست؟

تغییرات قیمت در نهاده های ساختمانی به معنای افزایش یا کاهش قیمت ها در ساخت و ساز مسکن است. به نوعی این متغیر بیانگر تورم تولیدکننده در این بخش بوده و بالاتر رفتن آن موجب رشد هزینه ساخت وساز بنا در هر منطقه می شود. پس می توان گفت زمانی که نهاده های ساختمانی در محلی دچار رشد قیمتها شود پس از سپری شدن یک زمان مشخص و اصطلاحا در دوره بعد، تورم مسکن نیز تغییر کرده و بنابراین تغییرت آن بر هزینه خرید و اجاره خانه تاثیر گذار خواهد بود.

با این مقدمه بررسی می کنیم که تورم نهاده های ساختمانی در شهر تهران در زمستان 99 چه افزایش یا کاهشی را ثبت کرده است؟ برای این منظور در ابتدا رشد فصلی قیمت ها در این حوزه واکاوی می شود.

N8

رشد فصلی متغیرهای ساخت و ساز مسکن

در بررسی تغییرات قیمت در نهاده های ساختمانی می توان این شاخه را به دوبخش مصالح و نیروی کار تقسیم بندی کرد در این تقسیم بندی سه نکته مهم در تورم فصلی نهاده ها مشاهده می شود.

نکته اول: رشد فصلی مصالح ساختمانی در زمستان 99 در شهر تهران نشان می دهد سیمان با 36 درصد بیشترین افزایش قیمت را در این مقطع داشته و با اختلاف درصدر گرانی های زمستانی ساخت مسکن قرار گرفته است. پس از آن انواع کابل و سیم به منظور استفاده در تلفن و برقکشی ساختمان از 18 درصد تا 10 درصد گران شده است. در انتها نیز در مراتب پایین تر قیمت میلگرد و بتن از صفر تا 10 درصد در این فصل گران شده اند و نسبت به دو بخش دیگر تورم های کمتری را ثبت کرده اند.

نکته دوم: اما بخش دیگری از هزینه های ساخت و ساز مسکن به دستمزد نیروی کار تعلق دارد. تغییرات قیمت ها دراین دسته از گروه های ساخت و ساز مسکن نشان می دهد بیشترین افزایش قیمت در استادکار تاسیسات بوده که دستمزد این نیروی کار نسبت به فصل گذشته در حدود 20 درصد ترقی داشته است.

پس از آن راننده لودر، کانال ساز، جوشکار و... در رده های پایین تر افزایش دستمزد قرار گرفته که تقریبا همگی زیر 10 درصد ثبت شده اند.

نکته سوم: در سمت دیگر مقایسه در هردو دسته بندی، برخی از گروه ها در این فصل تورمی منفی داشته و به عبارت دیگر هزینه یا دستمزدشان نسبت به فصل قبل کمتر شده است.

در همین رابطه در گروه مصالح ساختمانی چهار گروه تورمشان کمتر از صفر بوده و کاهش قیمت را در آخرین فصل سال گذشته تجربه کرده‌اند. این چهار بخش عبارتند از گونی چتایی،لامپ، سرپیچ و وروق گالوانیزه که بیشترین افت مربوط به گونی چتایی با حد منفی 6.7 درصد بوده است.

در بخش نیروی کار در ساخت و ساز اما تقریبا 14 بخش تورمی منفی داشته که تعدادشان به مراتب بیشتر از گروه مصالح ساختمانی است. به عنوان مثال دستمزد کارگر ساده با 8 ساعت 26 روز کار 3.6 درصد نسبت به پاییز 99 کاهش پیدا کرده است. سیم کش، عایق کار، کابینت ساز، نجار، گچکار و ... دیگر نیروهای انسانی در ساخت مسکن بوده که در فصل زمستان تورم هزینه آنها منفی بوده است. به عبارت دیگر حقوق 14 گروه از مشاغل در ساخت مسکن نسبت به فصل پاییز کمتر شده است.

این نکته اما در بررسی تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی در تهران جلوه شفاف تری داشته است.

N7

تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی

مقایسه قیمت ها در هر مقطع با موقعیت مشابه خود در سال گذشته بیانگر تورم نقطه به نقطه در آن مقطع است. این تورم در نهاده های ساختمان شهر تهران در فصل زمستان 99 افزایشی چشمگیر داشته و تا مرز 200 درصد نیز ارتقا پیدا کرد.

بررسی تورم نقطه به نقطه در بخش های متعدد ساخت و ساز مسکن در ایران نشان می دهد قیمت ساخت هر بنای مسکونی نسبت به زمستان 98 حداقل 30 درصد و حداکثر 200 درصد افزایش داشته است. دراین میان کابل، سیم، بتن و سیمان به ترتیب بیشترین افزایش قیمت ها را در فصل پایانی سال گذشته ثبت کرده اند.

در این بخش نیز اگر دسته های ساخت و ساز مسکن را به دو گروه نیروی کار و مصالح طبقه بندی کنیم با نکته ای مهم مواجه می شویم.

طبق داده های ثبت شده در گزارش مرکز آمار از نهاده های ساختمانی تهران مشاهده میشود تورم قیمت ها در بخش مصالح از 70 تا 200 درصد بوده و افزایش دستمزد در نیروی کار از 30 تا 60 درصد ثبت شده است.

دراین میان نجار، مهندس عمران و کابینت ساز با افزایشی 30 درصدی کمترین رشد دستمزد را در این مقطع به ثبت رسانده اند. به عبارت دیگر دستمزد نیروی کار در میان کل هزینه های ساخت و ساز مسکن کمترین تورم را ایجاد کرده و در مصالح دیگر این افزایش قیمت تا مرز 3 برابر شدن نیز پیش رفته است.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقایسه تورم نهاده‌های ساختمانی در تهران در سال 99 مشاهده می‌شود هزینه ساخت و ساز تقریبا نسبت به سال قبل به طور متوسط دو برابر شده است. این افزایش نشان دهنده آن است که هنوز قیمت خرید و اجاره مسکن در مسیر رشد قرار دارد.

اما دسته بندی افزایش قیمت در ساخت و ساز مسکن به دو بخش نیروی کارومصالح ساختمانی نشان می دهد که افزایش قیمت‌ها در این دوره در مصالح ساختمانی بسیار بیشتر از نیروی کار بوده است. چه در بعد ماهانه و چه در قاب سالانه این افزایش ها در سطحی پایین تر قرار گرفته و اصطلاحا همخوانی با دیگر هزینه های ساخت و ساز نداشته است. با این حال تورم تولید کننده در این شاخه حداقل 30 درصد بوده و به عبارت دیگر دست کم 30 درصد به هزینه مسکن نسبت به سال قبل در تهران در سال 1400 افزوده خواهد شد.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید