رصد متغیرهای اثر گذار بر بازار ارز

علامت درهم و فردایی به بازار ارز ؟

کدخبر: ۴۵۰۵۹۲
رصد قیمت درهم، قیمت دلار فردایی و قیمت دلار در بازار هرات نشان می دهد معامله گران از این مسیر تصور صعود نداشتند با این حال پیش بینی می شود قیمت دلار امروز تحت تاثیر اخبار هسته ای باشد.
علامت درهم و فردایی به بازار ارز ؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در سال جاری، قیمت دلار  بیش از هر عاملی نسبت به مذاکرات برجام حساس بوده است و به نظر می‌رسد همچنان نقش متغیر یاد شده پررنگ است.حال بعد از ماه ها سیگنال های برجامی  مثبتی از طرف ایرانی و آمریکایی رد و بدل می شود و خبر هایی از آغاز مذاکرات تا پیش از هفته دوم آذر 1400 به گوش می رسد.

معامله گران  بازار ارز  ، برجام و اخبار آن را زیر ذره بین خود قرار داده اند و همه ی نگاه ها به  برجام  دوخته شده است.

قیمت دلار در معاملات نقدی  روز  چهارشنبه ۲۱۰تومان بر ارزش خود افزود و با قیمت 27هزار و 680 تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس آمریکایی در بازار ارز   روز پنجشنبه اندکی عقب گرد را تجربه کرد و نسبت به روز قبل خود ۱۱۰ تومان پایین رفت و بر روی 27 هزار رو 570 تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به افزایش خود بالای خط ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان ادامه نداد و یکی از مقام های ایرانی از آغاز مذاکرات تا پیش از هفته دوم آذرماه خبر داد، معامله گران نیز به تدریج از موقعیت خرید فاصله گرفتند و سعی کردند با احتیاط نسبت به اتفاقات رخ داده، واکنش نشان دهند.

با این حال،‌ دیشب بخشی از بازیگران بازار ارز به دلیل رشته توئیت خبرنگار وال استریت ژورنال کمی از موضع فروش عقب نشستند.

لاورنس نورمن در پیامی نوشت: ایران از آمریکا ضمانت دائمی می خواهد اما موضع محوری آمریکا کاملاً روشن است. [از نگاه آمریکایی‌ها] برجام سندی است که بر روی آن توافق شده است. [در این توافق] هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود. این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خودش را دارد.»او در ادامه نوشته است: «مسئله روشن بود: در واقع، علناً اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردم دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد.» این خبر روند بازار ارز امروز را مبهم کرد. با این حال علائم قیمتی بازار ارز تا قبل از این خبر هم سو با هم نبودند.

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی قیمت دلار در سطح 27 هزار و 470 تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به قیمت نقدی عصر روز 5 شنبه 100 تومان بالا رفت. در مقایسه با قیمت پشت خطی دو شب پیش  قیمت دلار هرات رشد داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال افزایش قیمت رفتند. با توجه به اینکه بازار ارز تهران روند قیمت دلار را هرات رصد می کند این سیگنال می تواند جهت قیمت دلار در بازار ارز امروز 8 آبان را صعودی نشان دهد.

قیمت درهم امارات در شب گذشته بدون تغییر ماند. نرخ حواله درهم برای بخش تجاری بسیار مهم است به همین دلیل ثبات قیمت درهم می تواند بخشی از تقاضا در بازار را مدیریت کند. قیمت طلایی درهم نیز از سوی معامله گران 7 هزار و 520 تومان برآورد شد که در مقایسه با قیمت طلایی دو شب قبل تغییر خاصی نداشت. با این حساب از کانال درهم علامت افزایشی مخابره نمی شود. قیمت طلایی درهم قیمتی است که اگر نرخ 10 دقیقه بالای یا پایین آن معامله شود جهت بازار را مشخص می کند.  قیمت درهم به دلار قفل است و نرخ برابری آن برای بازار ارز ایران مهم است. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

پس از پایان کار بازار نقدی ارز، معاملات در بازاری ادامه می یابد که  به بازار فردایی یا پشت خط معروف است. در این بازار معاملات به صورت کاغذی انجام می شود و معامله گران در آن بر اساس برآورد خود از قیمت دلار در پایان معاملات فردا دست به خرید و فروش می زنند.

در معاملات پشت خطی دیشب قیمت دلار 30 تومان نسبت به قیمت بازار نقدی در عصر روز قبل افزایشی بود این اتفاق نشان می دهد در معاملات فردایی تصور معامله گران به قیمت دلار در امروز 8 آبان رنج بوده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید