هزینه اوارق تسه برای مجردین و متاهلین

رکوردزنی هزینه وام مسکن /روند فزاینده نرخ سود

کدخبر: ۴۶۸۲۴۷
اقتصادنیوز: آمارهای ثبت شده از قیمت اوراق تسه در بازار نشان از صعود مجدد قیمت اوراق در بازار مسکن داشته و از مرز 110 هزار تومان عبور کرده است.
رکوردزنی هزینه وام مسکن /روند فزاینده نرخ سود

به گزارش اقتصادنیوز ، روند هزینه وام مسکن در روزهای اخیر سیری صعودی پیدا کرده و با وجود تسهیلات جدید اما باز هم روند آن فزاینده شده است. مسیر هزینه ثبت شده در بازار مسکن نشان می دهد با افزایش سقف هزینه وام مسکن در پاییز روند تقاضا افزایش پیدا کرده و به دلیل کاهش عرضه در این بخش هزینه وام رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرد. 

در همین اثنا به مناسبت سالروز تاسیس بانک مسکن، این نهاد تصمیمی جدید مبنی بر کاهش پرداختی اولیه در دریافت وام اتخاذ کرد که منجر به پایین آمدن قیمت اوراق تسه در بازار شد. اما اکنون آمارهای ثبت شده از قیمت اوراق تسه در بازار نشان از صعود مجدد قیمت اوراق در بازار داشته و از مرز 110 هزار تومان عبور کرده است.

اوراق تسه

رکورد قیمت در بازار اوراق تسه

در روز 19 دی ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن به حدودا 111 هزار تومان رسید. بررسی آمارها نشان از دومین رکورد قیمت این متغیر در دو سال گذشته داشته است. 

به طور کلی مشتریان بازار اوراق تسهیلات مسکن می توانند با خرید این اوراق در بازار، وام خرید خانه از بانک مسکن اتخاذ کنند. قیمت این اوراق در بازار به صورت روزانه کشف شده و اعتبار آن ها برای خرید وام معادل با 500 هزار تومان است. 

در پاییز امسال سقف خرید اوراق تغییر کرد. طبق قاعده جدید بانک مسکن سقف خرید وام برای مجردین ساکن تهران برابر با 280 میلیون تومان و برای متاهلین برابر با 480 میلیون تومان اعلام شد. این رویداد منجر به رشد تقاضا شده و در صورتی که عرضه هم سو با تقاضای اوراق در بازار حرکت نمی کرد قیمت این اوراق رفتاری صعودی را از خود برجای گذاشت. 

در همین راستا در ابتدای آذر ماه، بانک مسکن به مناسبت سالروز تاسیس این بانک تصمیم  گرفت تا هزینه وام را برای مشتریان کاهش دهد. به این دلیل تا 25 دی ماه قاعده ای جدید در مورد خرید اوراق تصویب شد که طی آن مشتریان کافی است برای دریافت وامی مشخص تنها نیمی از اوراق را خریداری کنند و نیم دیگر را با نرخ سود اسمی 18 درصد طی هشت سال از بانک مسکن اخذ کنند.

این رویداد موجب شد تا مشتریان برای تهیه وام نیمی از اوراقی که تاپیش از این نیاز بود را خریداری کنند. این اتفاق معادل با دوبرابر کردن عرضه اوراق در بازار بود.

موج جدید تقاضا در بازار مسکن؟

این اتفاق، هزینه وام مسکن را کاهش داد اما نکته آن جاست که این کاهش هزینه تا کجا دوام خواهد داشت؟ در همین رابطه برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند دوباره موج جدیدی از تقاضا در بازار شکل خواهد گرفت که موجب افزایش هزینه وام خواهد شد.

در روز 19 دی ماه هزینه اوراق تسه در بازار مسکن 111 هزار تومان به دست آمد که هزینه وام را برای مجردین درصورت استفاده از تسهیلات به 31 میلیون و 80 هزار تومان و بدون استفاده از تسهیلات به 62 میلیون و 160 هزار تومان رسانید.

هزینه وام مسکن برای متاهلین نیز در این روز برابر با 53 میلیون و 280 هزار تومان بوده که درصورت عدم استفاده از تسهیلات دو برابر این رقم یعنی 106 میلیون و 560 هزار تومان خواهد بود.

اوراق تسه

روند فزاینده در نرخ سود وام مسکن

از آن جا که مشتریان این بازار دو هزینه را برای دریافت وام باید پرداخت کنند در نتیجه نرخ سود وام مسکن برای آن ها از میزان اسمی خود جدا شده و متناسب با هزینه اوراق تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز 19 دی ماه در صورت استفاده از تسهیلات برابر با 21.65 درصد و در صورت عدم استفاده از این تسهیلات معادل با 24.7 درصد خواهد بود.

اوراق تسه

روند صعودی در هزینه مازاد وام مسکن

در ادامه، مشتریان در طول 12 سال باید هزینه وام را در حالت های مختلف پرداخت کنند. اگر در نظر بگیریم که مشتریان در بازار مسکن سقف وام را تهیه کرده باشند بنابراین مجردین در صورت استفاده از تسهیلات بانک مسکن 369 میلیون تومان و در صورت عدم استفاده از این تسهیلات باید 382 میلیون تومان را پرداخت کنند.

هزینه مازادی که متاهلین نیز با کسر هزینه اولیه باید در طول 12 سال پرداخت کنند برابر با 646 میلیون تومان در صورت عدم استفاده از تسهیلات بوده و در صورت استفاده از این تسهیلات نیز برابر با 635 میلیون تومان خواهد بود.

اوراق تسه

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید