گزارش اقتصانیوز از بازار ارز و طلا

خبر مهم برجام برای قیمت دلار/ احتیاط در بازار سکه

کدخبر: ۵۰۴۰۶۱
اقتصادنیوز : بازار ارز و سکه امروز شنبه 4 تیر ماه 1401 تحت تاثیر مسافرت چند دیپلمات غربی به ایران بود.
خبر مهم برجام برای قیمت دلار/ احتیاط در بازار سکه

به گزارش  اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران امروز تا حدودی تحت تاثیر سفرهای برجامی چند مقام غربی به ایران بود.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه جمعه به همراه انریکه مورا، هماهنگ کننده برجام وارد تهران شدند.

 آخرین تلاش‌ها برای اجرای کامل برجام 

معامله گران دلار  چند روزی است در انتظار این سفر سیاسی مهم هستند.نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی به تهران آمده تا با مقامات ارشد وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کند؛ سفری که می‌تواند فرصتی برای آخرین تلاش‌ها برای اجرای کامل برجام باشد و فضای مه آلود و تنش زای هسته ای را کم کند. 

هدف بورل از سفر به تهران

بورل  در صفحه توییترش درباره هدف این سفر نوشت: سفرم به تهران یک هدف عمده دارد؛ دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای(برجام) به مسیر خود.

بورل همچنین نوشت: سه ماه از وقتی مذاکرات را متوقف کردم، گذشته است. ما باید رویه فعلی گسترش تنش‌ها را از بین ببریم و کارمان را سرعت ببخشیم. باید الان توافق را نهایی کنیم.

خبر مهم برجام برای قیمت دلار

حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک  امروز با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مسیر گفت وگوهای وین بزودی از سر گرفته می شود. بورل هم گفته: مذاکرات وین فورا و در روزهای آتی از سرگرفته می‌شودو قرار است بن بست ایجاد شده در مذاکرات وین را بشکنیم و تنشی که در روزهای گذشته وجود داشته است را متوقف کنیم.

طبق گفته بورل قرار است گفت‌وگو های میان ایران و آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شود.

به هر حال بازار ارز تهران به این سفر و نتایج آن چشم دوخته است.

اظهارات برجامی لودریان  درباره برجام 

از سوی دیگر وزارت امورخارجه فرانسه گفته هنوز فرصت به نتیجه رساندن مذاکرات وین وجود دارد. ژان ایو لودریان گفته ما آماده رسیدن به نتیجه بر سر این توافق برجام هستیم و از ایران می‌خواهیم که از این فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق، درحالی‌که هنوز امکان‌پذیر است، استفاده کند.


در اکو ایران ببینید؛ 

خبر مهم عراق برای بازار ساز 

وزارت برق عراق هم امروز از پرداخت کامل بدهی معوقه خود به ایران خبر داد و اعلام کرد عراق منتظر افزایش گاز ارسالی از ایران به منظور افزایش نسبی تولید برق است. خبری که می تواند دست بازار ساز را برای کنترل نرخ ارز تهران باز تر کند. 

احتیاط در بازار ارز ایران 

مجموع این اخبار باعث شد که قیمت دلار در بازار امروز  کاهش پیدا کند و خریداران اسکناس آمریکایی با احتیاط وارد بازار شوند. نرخ دلار امروز زیر مرز حساس قرار گرفت. عده ای از معامله گران می گفتند در صورتی دلار در این محدوده تثبیت شود احتمال کاهش مجدد نرخ دلار هست اما عده ای دیگر می گفتند در بازار همچنان انتظارت تورمی برقرار است احتمالا دلار بالا برود. 

نوسان اندک در بازار رسمی دلار 

صرافی ملی امروز مانند چند روز قبل قیمت فروش دلار را دیرتر از روزهای گذشته اعلام کرد.قیمت فروش دلار در  ابتدای کار صرافی ملی ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان بود و تا نیمه ظهر امروز تغییر چندانی نکرد. این قیمت در مقایسه با روز پنجشنبه گذشته ۱۵ تومان نوسان صعودی را نشان می دهد.

نرخ دلار  در بازار متشکل ارزی هم امروز افت وخیز چشمگیری را تجربه نکرد  قیمت دلار متشکل در آغاز معاملات امروز با ۲۷ هزار و ۶۰۲ تومان مبادله شد و در نیمه ظهر بر روی ۲۷ هزار و  ۵۶۹ تومان قرار گرفت.

سکه و دلار

نوسان غیرمنطقی در بازار سکه 

بازار جهانی طلا هم امروز نوسان محدودی داشت. قیمت اونس طلا امروز در محدوده ۱۸۲۶ دلار معامله شد.در بازار داخلی ایران هم در زمان نوشتن این گزارش قیمت طلا ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود که نسبت به دو روز قبل نزدیک به ۱۲هزار تومان کاهش را نشان می دهد.

قیمت سکه هم  در زمان نوشتن این گزارش به قیمت ۱۵ میلیون و 400 تا  ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. با قیمت مذکور حباب سکه در محدوده 13 درصد قرار داشت و فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن در بازار بیش از 1 میلیون و 800 هزار تومان بود.  زیاد شدن حباب سکه از نگاه بسیاری از معامله گران نشان می دهد که بازار با تقاضای مازاد روبرو شده است . این به آن معناست که احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی در بازار سکه زیاد شده است بنابراین سکه بازان هم  در خرید سکه جوانب احتیاط را بیشتر از قبل رعایت می کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید