بدبینی بازار نسبت به احتمال توافق برجام

عامل افزایش امروز قیمت دلار /سکه پرواز کرد

کدخبر: ۵۱۶۶۸۸
اقتصادنیوز: بازار امروز دوشنبه 31 مراد ماه 1401 شاهد افزایش چشمگیر قیمت دلار ، سکه و طلا بود .
عامل افزایش امروز قیمت دلار /سکه پرواز کرد

به گزارش اقتصادنیوز ؛ بازار ارز تهران در سومین روز هفته جاری شاهد تاخت و تاز قیمت دلار بود. نرخ دلار امروز چرخش هزار تومانی را تجربه کرد و بار دیگر وارد کانال 29 هزار تومان شد . قیمت دلار عصر امروز در محدوده 29 هزار و 650 تومان معامله شد . این قیمت در مقایسه با دیروز بیش از 1 هزار و 250 تومان افزایش را نشان می دهد . 

علت افزایش قیمت دلار در تهران 

یکی از  دلایل  صعودی شدن دلار تهران  به افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه برمی گردد. دلار تهران در روز های گذشته حمایت هرات و سلیمانیه را از دست داده بود اما بازار امروز برخلاف روز های گذشته بود . نرخ دلار در بازار های یاد شده کانال شکنی کرد . 

قیمت دلار هرات امروز با 29 هزار و 370 تومان به فروش رسید  که نسبت به دیروز تقریبا 890 تومان افزایش را نشان می دهد . در سلیمانیه هم نرخ دلار تقریبا 1 هزار و 300 تومان گران تر از دیروز معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه امروز 29 هزار و 950 تومان بود . 

از عامل دیگر صعودی شدن نرخ دلار در بازار امروز را می توان به رشد نرخ حواله درهم اشاره کرد . قیمت درهم روز شنبه هفته جاری 280 تومان کاهش را ثبت کرد. این روند کاهشی به دومین روز هفته هم رسید و در روز گذشته قیمت درهم 70 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد. 

امروز نرخ حواله درهم تمام زیان دو  روز گذشته را جبران کرد  و با 350 تومان افزایش بالای مرز حساس 8 هزار و 200 تومان ایستاد . 

در کنار عوامل یاد شده به نظر می رسد  دلیل دیگر افزایش قیمت دلار به موضوع تسویه های اخرین روز  هر ماه برمی گردد. چون این ماه قیمت دلار ریزش زیادی را تجربه کرده با افزایش قیمت آن در پایان ماه تلاش می شد تا نرخ تسویه کاهش زیادی نداشته باشد.

بدبینی بازار ارز نسبت به احتمال توافق برجام 

به باور برخی از تحلیلگران ارزی انتظار یک هفته ای تهران برای دریافت پاسخ آمریکا درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره برجام موجب بدبینی عده ای از معامله گران نسبت به این موضوع شده است. 

 سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احتمال مخالفت آمریکا به پیشنهادات اروپاگفت: روابط اقتصادی خارجی و مسائل تجاری را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و نخواهیم زد.

کنعانی گفته هنوز از سوی طرف مقابل مشخصاً دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم  و ایران از خطوط قرمز خود عقب نشینی نخواهد کرد‌

او درباره توافق هسته ای بیان کرد تا درباره همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نگرفته است. ایران از حقوق قانونی خود عقب نشینی نخواهد کرد.

البته امروز جوزپ بورل پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره احیای توافق هسته‌ای را معقول خواند.

قیمت اونس طلا ریزش کرد

قیمت اونس طلا   عصر امروز تقریبا 12 دلار ارزان تر از دو روز قبل معامله شد . فلز گران بها دربازارهای جهانی عصر امروز در 1735 دلار  معامله شد . 

تداوم افزایش قیمت طلای 18 عیار 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز 1 میلیون و 255 هزار و 400 تومان بود . این قیمت درمقایسه با دیروز  4 هزار و 800 تومان افزایش را نشان می دهد . 

شوک افزایشی قیمت دلار به بازار سکه

قیمت سکه  دیروز کانال 13 میلیون تومان را از دست داد و تا محدوده 12 میلیون و 700 هزار تومان پایین رفت  اما  دوباره  کانال 13 میلیون تومان را پس گرفت.  قیمت سکه امروز با افزایش قیمت دلار بر مدار صعود قرار گرفت و حتی تا  14 میلیون و 100 هزار تومان  پیش رفت. 

قیمت این فلز زرد رنگ داخلی عصر امروز 13 میلیون و 899 هزار تومان بود که در مقایسه با دیروز 645 هزار تومان افزایش را نشان می دهد . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید