آمارها حکایت می کند؛

تورم منفی13 قلم کالا اساسی در مرداد+نمودار

کدخبر: ۵۱۹۲۴۱
آمار ها نشان می دهد در مرداد ماه 13 قلم از کالاهای اساسی خوراکی، تورم منفی را تجربه کرده اند.
 تورم منفی13 قلم کالا اساسی در مرداد+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران تورم اقلام خوراکی در مرداد ماه 1.4 درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم اقلام غیر خوراکی در همین ماه 2.4 درصد به ثبت رسیده است، بعد از گذشته چند ماه این نخستین باری است که تورم خوراکی ها کمتر از تورم غیر خوراکی ها بوده. به طور کلی می توان اظهار داشت که تورم کالاهای خوراکی در چند ماه اخیر روندی نزولی داشته به گونه ای که از بالای 25 درصد در خرداد به 5.7 درصد در تیر و در نهایت به رقم فعلی رسیده است.

همین امر موجب شده تا تورم برخی از اقلام اساسی در مرداد ماه منفی شود، به عبارت دیگر قیمت 13 قلم از اقلام اساسی در مرداد ماه نسبت به تیر ماه کاهش یافته است. در میان این کالا ها شاخص ترین، روغن مایع است که تورم ماهانه منفی را در مرداد ماه به ثبت رسانده، در حالی که تورم این کالا در خرداد تنها در عرض یک ماه بالغ بر 250 درصد بوده است. البته قیمت روغن به اندازه در ماه های پیشین بالا رفته که تورم منفی ماه پیش ناچیز باشد. از دیگر کالا اساسی که برای مردم اهمیت دارد و در مرداد از قیمتش کاسته شده، گوشت مرغ است، تورم ماهانه این کالا منفی 4.5 درصد بوده.

بالاترین تورم ماهانه نیز در میان کالاهای اساسی مهم برای کالای کره و گوشت گوساله بوده، تورم رقم خورده برای این دو کالا به ترتیب 4.8 درصد و 3.5 درصد برآورد شده است. پس از یک جهش تورمی در خرداد ماه که موجب شد تورم ماهانه از 12 درصد هم تجاوز کند، در دو ماه گذشته تورم روندی نزولی به خود گرفته است. انفجار تورمی که در چند ماه گذشته رخ داد، عمدتا به علت سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی بود که دولت تحت عنوان جراحی اقتصادی اجرا کرد، این طرح باعث شد تا قیمت ها به خصوص بهای اقلام اساسی به شکل قابل توجهی بالا رود، تا جایی که تورم ماهانه خوراکی ها در خرداد ماه بالغ بر 25 درصد به ثبت رسید. این نوع تورم در اقتصاد کلان به عنوان فشار هزینه شناخته می شود و چنانچه به متغیر هایی مانند انتظارات دامن نزند، اثر آن طی چند ماه و به سرعت تخلیه می شود. بر همین اساس نیز تورم ماهانه در مرداد ماه 2 درصد به ثبت رسیده است.

photo_2022-09-03_01-00-14

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید