بررسی عملکرد مالی و سودآوری شرکت زغال سنگ پرورده طبس؛

تحلیل بنیادی سهام کزغال/ سودآوری بالای کزغال نسبت به سال گذشته

کدخبر: ۵۳۵۷۳۹
شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال ۱۴۰۰ به دلیل مشکلات متعددی از روند معمول تولیدات خود خارج شد. در سال جاری این شرکت توانست تولید و فروش محصولاتش را به میزان سال ۹۹ بازگرداند. به همین دلیل صورت های مالی شش ماهه این شرکت در سال جاری رشد سودآوری بالایی را به نسبت سال قبل نشان می دهند.
تحلیل بنیادی سهام کزغال/ سودآوری بالای کزغال نسبت به سال گذشته

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ شرکت زغال سنگ پرورده طبس که از نماد های صنعت استخراج زغال سنگ به حساب می آید در ماه های اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرده است. شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال 1386 در استان خراسان جنوبی شهرستان طبس تاسیس شده است. در حال حاضر، این شرکت جز شرکت های فرعی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین است و واحد نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی می باشد. فعالیت اصلی شرکت کشف و استخراج زغال سنگ و تولید و فروش کنسانتره زغال سنگ می باشد. پس از شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین که حدودا 57 درصد از سهام کزغال را در اختیار دارد، شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو با 23 درصد از مالکیت این شرکت در جایگاه دوم قرار دارد. اولین افزایش سرمایه این شرکت پس از ورود به بازار سرمایه در آبان ماه سال 99 به میزان 300 درصد و از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اجام شد و دومین مرحله نیز در فروردین ماه سال جاری به میزان 75 درصد و از همان محل صورت گرفت. محصول اسراتژیک این مجموعه کنستانتره زغال سنگ با ظرفیت عملی 605 هزار تنی است. کزغال در سال 99 بیش از 616 هزار تن تولید کرده ولی در سال 1400 توانسته است تنها 389 هزار تن تولید کند.

 
 

عملکرد مالی شش ماهه شرکت زغال سنگ پرده طبس

شرکت زغال سنگ پرورده طبس در سال قبل کاهش شدید تولید داشت و به نسبت سال 99 با کاهش سودآوری مواجه بود. کاهش تولیدات این شرکت به واسطه همزمانی چند عامل در سال قبل ایجاد شده بود که می توان اساسی ترین آن را شرایط معادن مجموعه و توقف تولیدات به صورت مقطعی دانست. کاهش تولید و فروش محصولات در سال قبل باعث شده تا صورت های مالی امسال بیش از انداره رشد یافته به نظر برسد. در حالی که صورت های مالی شش ماهه امسال شباهت زیادی با شش ماهه ابتدایی سال 99 دارد.

IMG_20221116_133346_995

در شش ماهه امسال درآمد های عملیاتی این شرکت نزدیک به هزار و 250 میلیارد تومان بوده که 74 درصد به نسبت شش ماهه ابتدایی سال 1400 افزایش داشته است. بهای تمام شده این درآمد ها نیز 70 درصد رشد کرده و به 760 میلیارد تومان رسیده است. این شرکت با افزایش 1.5 درصدی حاشیه سودناخالص خود توانسته است 487 میلیارد تومان سود ناخالص برای شش ماهه امسال به ثبت رساند که افزایش 81 درصدی داشته است. هزینه های عملیاتی و مالی این شرکت به ترتیب 36 درصد و 107 درصد افزایش یافته اما به دلیل مقدار کم آن ها می توان چشم پوشی کرد. سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی این شرکت 82 درصد رشد کرده و سایر درآمد های غیر عملیاتی 96 درصد کاهش یافته است. در نهایت سود خالص این شرکت با افزایش 63 درصدی به 49 میلیارد تومان رسیده که به نسبت 305 میلیارد تومان سود خالص سال قبل، افزایش چشمگیری داشته است.

 

IMG_20221116_133350_067

سودآوری کزغال در فصول اخیر نشان می دهد که این مجموعه معدنی کمترین میزان سود خالص فصلی را که با کمترین حاشیه سود خالص نیز همراه بوده است در پاییز سال قبل تجربه کرده است. این کاهش سود خالص فصلی که از افزایش بهای تمام شده درآمد ها و افت درآمد های عملیاتی نشأت می گرفت از ابتدای سال 1400 یک روند نزولی را برای سود خالص این مجموعه ایجاد کرده بود که در پاییز 1400 به کمترین میزان خود رسید. از اسفند سال قبل روند تولیدات این شرکت به روال عادی خود بازگشت و باعث شد این مجموعه بتواند حاشیه سود خالص خود را به بیش از 36 درصد بازگزداند. خبری مبنی بر آزاد سازی صادرات زغال سنگ در شهریور امسال منتشر شد که در صورت عملیاتی شدن آن توسط کزغال می توان رشد بالایی را برای حاشیه سود این مجموعه پیش بینی کرد که البته برای عملیاتی شدن، نیازمند زمان خاص خود نیز می باشد.

IMG_20221116_133348_559

 

فروش ماهانه کزغال نشان می دهد که این شرکت در سال جاری به شکل متعادلی فروش داشته و توانسته است ثبات را به جریان فروش خود بازگرداند. بر عکس این قضیه در روند فروش ماهانه سال قبل کزغال دیده می شود. این شرکت در هفت ماه طی شده از سال جاری توانسته است هزار و 452 میلیارد تومان فروش داشته باشد و 95 درصد بیشتر از 744 میلیارد تومان هفت ماهه سال قبل بفروشد. متوسط فروش ماهانه این مجموعه نیز در سال قبل 122 میلیارد تومان بوده که در هفت ماه طی شده از سال جاری به 207 میلیارد تومان رسیده است. در نهایت می توان با توجه به شرایط پیش روی این نماد، کزغال را از سهم های با ارزش این صنعت دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید