رصد بازار خودرو؛

خبر مهم شورای رقابت درباره قیمت پایه و نهایی خودروهای داخلی

کدخبر: ۵۵۹۱۱۴
نایب رییس شورای رقابت نحوه تعیین قیمت پایه و نهایی خودروهای داخلی را اعلام کرد.
 خبر مهم شورای رقابت درباره قیمت پایه و نهایی خودروهای داخلی

به گزارش اقتصادنیوز ، محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد اعلام قیمت نهایی خودروهای داخلی توضیح داد: طبق دستورالعملی که در شورای رقابت مصوب شده است، برای اعلام نهایی قیمت‌ها باید  قیمت‌های محاسباتی سازمان  حمایت اخذ شود که اخذ شده است، همچنین باید  قیمت‌های پایه رقابتی  را اخذ کنیم.

فوری/ آغاز ثبت نام 100 هزار خودرو داخلی+ جزئیات

وی ادامه داد: همچنین طبق مصوبه بنا بر این بود که سه خودروی مشابه خارجی شناسایی شوند و یک نهاد بی طرف داخلی یا خارجی بعد از انجام بررسی‌های لازم، به شورای رقابت قیمت پایه رقابتی را اعلام کند تا شورا متناسب با آن بتواند قیمت نهایی را محاسبه کند.

عرضه 500 هزار خودرو بدون قرعه کشی+ شرایط ثبت نام

نایب رییس شورای رقابت از برگزاری جلساتی با دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: طبق جلساتی که با این دانشکده داشتیم، این دانشکده جمع‌بندی اولیه را برای تعیین قیمت پایه رقابتی ارائه کرد و به محض اینکه قیمت نهایی مشخص شود، شورا می تواند قیمت را نهایی و اعلام کند.

دودانگه ادامه داد: بنابراین برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود باید  سه خودروی مشابه خارجی  شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۱۶ بهمن بود که شورای رقابت، به دنبال اعتقاد این سازمان بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرده و فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری را  مشخص کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید