آتش زیر خاکستر در بازار دلار ایران /ربع سکه چند درصد بازدهی داشت؟

کدخبر: ۵۶۲۰۰۵
بازار ارز و سکه در ابتدای هفته گذشته کف ماهانه خود را لمس کرد و پس از آن به بالا برگشت و بازدهی بازار ارز و سکه در هفته جاری مثبت شد.
آتش زیر خاکستر در بازار دلار ایران /ربع سکه چند درصد بازدهی داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار ارز این روزها بیشتر به سفرهای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نگاه می‌کند و اهمیت مقاصد سفر او و خبرهای منتشر شده مانع از ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی شده است.

پس از آنکه شمخانی با همتای عربستانی خود در پکن توافق کرد، پایان هفته قبل را هم مهمان امارات بود و در این هفته هم به عراق سفر خواهد کرد. بازار ارز مدتی بود که به خاطر افزایش تنش‌های سیاسی وارد فاز صعودی شده بود و اخبار سیاسی تحریم و اختلافات سیاسی اسکناس آمریکایی را به سوی قیمت‌های بالاتر هدایت می‌کرد ولی با کاهش اختلافات و افزایش دیپلماسی، دلار در شکستن مقاومت ۵۰ هزار تومانی در بازار شب عید ناموفق است.

هفته‌نامه اکونومیست هم از دردسرها و مشکلات اسرائیل نوشته است. مقامات اسرائیلی یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام را تلاش‌های این کشور برای جلوگیری از احیای توافق برجام می‌دانند. نتانیاهو نیز به عنوان نخست وزیری شناخته‌شده که تمایل زیادی برای حمله نظامی علیه ایران دارد. ولی شرایط آشفته کنونی اسرائیل راه را برای اقدامات نظامی ضد ایرانی این رژیم تنگ می کند و همچنین مشکلات داخلی اسرائیل قدرت دیپلماسی اسراییل را برای اقدامات ضد ایرانی کاهش داده است، به همین دلیل وضعیت کنونی این رژیم می تواند تا مدتی ریسک های بین‌المللی ایران را که مستقیماً بر بازار ارز اثرگذار است کاهش دهد، افزایش مشکلات و تنش های یک دشمن دیرینه، راه ایران را در مسیر دیپلماسی هموارتر می‌کند و فضای سیاسی منطقه ای را به نفع ایران در شرایط کنونی پیش برده است. به همین دلیل درگیری نتانیاهو در مشکلات داخلی تا مدتی توانایی اسرائیل را برای ایجاد تنش های سیاسی بین‌المللی علیه ایران کاهش می‌دهد که فضای سیاسی بین المللی را برای بازار ارز می‌تواند آرام‌تر کند.

چند روز بعد تیم فنی آژانس به تهران خواهد آمد. نتیجه گزارش کارشناسان آژانس از این سفر بر بازار ارز اثر می گذارد نتیجه مثبت این سفر فضای بازار ارز را آرام تر می کند و نتیجه منفی می تواند خریداران را جسورتر کند.

 اهمیت یک رکورد برای بازار ارز و سکه

بازار ارز و سکه در ابتدای هفته گذشته کف ماهانه خود را لمس کرد و پس از آن به بالا برگشت و بازدهی بازار ارز و سکه در هفته جاری مثبت شد. همدستی اونس طلا، دلار و بازار شب عید شرایط را برای سکه بازان فراهم کرد تا به افزایش قیمت ها دامن بزنند و سکه و دلار را به سمت محدوده های بالاتر سوق دهند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و بررسی های اکوایران سهم پول از نقدینگی رکورد زده است. در شرایط کنونی که فضای سیاسی قدری آرام شده بازارها هم آرام گرفته اند ولی رکورد زنی ده ساله حجم پول از نقدینگی مانند آتش زیر خاکستری است که در صورت تقویت انتظارات تورمی در هر بازاری بازار مورد توجه را با بحران رو به رو میکند. پ

رد اثر این رکورد را می توان در عملکرد ربع سکه در این هفته دید که با وجود آرام گرفتن فضای سیاسی و با تکیه بر افزایش تقاضای شب عید و رشد قیمت دلار و اونس، ربع سکه در این هفته بازدهی ده درصدی ثبت کرده است و با کمی تحریک در تقاضا قیمت ها رشد زیادی کرده است.

در چنین شرایطی عرضه پانصد هزار خودرو که باعث بلوکه شدن صد میلیون تومان در حساب نهصد هزار نفر شده و بخش قابل توجهی از رشد پایه پولی در سال جاری را می بلعد می تواند به عنوان تلاشی برای مهار این نسبت خطرناک تلقی شود.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید