رصد بازار خودرو؛

شاسی بلند محبوب ایرانی‌ها ۴۵۰ میلیون تومان شد

کدخبر: ۵۶۴۷۰۰
در میان خودروهای مونتاژی که مدتی روی خط تولید بود و توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند می‌توان به نیسان پاترول اشاره کرد. این خودرو یک شاسی‌بلند نوستالژیک برای ایرانیان محسوب می‌شود که روی خط تولید پارس‌خودرو قرار داشت
شاسی بلند محبوب ایرانی‌ها ۴۵۰ میلیون تومان شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزگار خودرو، بازار خودروی ایران به واسطه کم‌تنوع بودن همیشه به محصولات وارداتی و حتی مونتاژی غیرچینی روی خوشی نشان می‌دهد. این اتفاق از سال‌ها قبل تاکنون همچنان ادامه داشته است.

در میان خودروهای مونتاژی که مدتی روی خط تولید بود و توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند می‌توان به نیسان پاترول اشاره کرد. این خودرو یک شاسی‌بلند نوستالژیک برای ایرانیان محسوب می‌شود که روی خط تولید پارس‌خودرو قرار داشت. در این نوشتار قصد داریم به نقد و بررسی این شاسی‌بلند پیر اما پرآوازه بپردازیم.

جزئیات فروش بدون قرعه کشی خودرو در 16 تا 18 فروردین ماه

لیست قیمت جدید خودرو بعد از تعطیلات نوروز / قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ چند شد؟

سرگذشت پاترول

پاترول شاسی‌بلندی نسبتاً لاکچری در زمان تولید خود محسوب می‌شد و بازار هدف آن هم تا حدودی ثروتمندان جامعه بودند. البته در زمان حضور این خودرو در ایران میتسوبیشی پاجرو هم از جمله خودروهای شاسی‌بلند جذابی بود که برخی به سمت آن رفتند. اما پاترول توانستند به خوبی خود را میان ایرانی‌ها جا کند و تبدیل به یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل پرطرفدار شد. این نکته را باید گفت که تاکنون نیسان پاترول در ۶ نسل مختلف به تولید رسیده است. اما نیسان پاترولی که در ایران موجود است در حقیقت نسل سوم این خودرو محسوب می‌شود که توسط پارس خودرو به تولید رسید. این خودرو در قالب دو سری ۱۶۰ و ۲۶۰ دو یا چهار درب، طی سال‌های ۶۴ تا ۱۳۸۲ روانه بازار ایران شد.

پاترول۲

طراحی

نسل سوم نیسان پاترول سری ۱۶۰ خودرویی قدیمی محسوب می‌شود بنابراین نمی‌توان انتظار طراحی خاص و مدرن از آن داشت. این خودرو برای مقاصد شهری و آفرود استفاده می‌شود بنابراین نسبتاً طراحی زمخمتی دارد. به طور کلی می‌توان گفت طراحی پاترول نسل سه جعبه‌ای شکل است و در عین سادگی توانسته نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

پنجره‌های چهارگوش، ابعاد بزرگ بدنه و در کنار آن استفاده از چراغ‌های نسبتاً بزرگ از جمله ویژگی‌های ظاهری پاترول محسوب می‌شود که در زمان تولید خود کاملاً جذاب بود. این خودرو را می‌توانستید با لوازم افترمارکت مثل لاستیک‌های پهن، رینگ‌های کرومی، هواکش موتور، جلوپنجره‌های جدید جذاب‌تر هم کنید.

مشخصات فنی

نیسان پاترول ۱۶۰ با دو تیپ MQ و MK روانه بازار ایران شد. تیپ ۱ (ام کیو) از گیربکس ۴ سرعته دستی با فنرهای کوتاه‌تر بهره می‌برد؛ این مدل را می‌توان از چراغ‌های گرد قسمت جلوی آن شناخت. از طرف دیگر تیپ ام کی نیز از جعبه دنده ۵ سرعته، فنرهای بلند و چراغ‌های جلوی چهارگوش برخوردار است.

اما در بخش پیشرانه، این خودرو در دو نسخه به تولید رسید. یک سری از پاترول‌ها مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری با ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۸۲ نیوتن. متر گشتاور بودند. یک سری دیگر نیز از پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر با ۱۴۵ اسب‌بخار توان و ۲۹۰ نیوتن. متر گشتاور به تولید رسیدند.

مصرف سوخت نسخه ۴ سیلندر پاترول حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و ۱۶ ثانیه زمان می‌برد تا سرعت آن به سرعت کیلومتر بر ساعت برسد. اما نسخه ۶ سیلندر مصرف سوخت بیشتری دارد و به حدود ۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. بنابراین نمی‌توانید انتظار مصرف سوخت پایینی از این خودرو داشته باشید ضمن اینکه شتاب این خودرو هم آنچنان تعریفی نیست.

کابین و امکانات رفاهی

بر خلاف طراحی ظاهری شرایط در کابین نیسان پاترول آنچنان جالب نیست. طراحی داخل کابین پاترول به شدت ساده است. هیچ نوع انحنا و لطافتی در ترسیم داشبورد، غربیلک فرمان و رودری‌ها به چشم نمی‌خورد. داشبورد این خودرو سرشار از المان‌های چهارگوش بوده و به غایت ساده طراحی شده است. با این حال به عنوان یک خودروی آفرود متعلق به دهه ۸۰ میلادی، می‌توان سبک طراحی داشبورد و کابین نیسان پاترول را متناسب با نیازهای مشتریان آن دوران قلمداد کرد.

فضای کابین بسیار جادار بوده و مشکل چندانی از لحاظ فضای پا برای سرنشینان به ویژه در نسخه ۴ در وجود ندارد. محفظه بار نیز ویژه مسافرت طراحی شده و گنجایش بالایی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران خود می‌گذارد. داشبورد طبق انتظار از پلاستیک خشک ساخته شده که گرچه سطح کیفی آن چندان مرغوب نیست اما از دوام قابل‌قبولی برخوردار شده است. در بحث امکانات رفاهی ایمنی نیز باید گفت که نیسان پاترول به عنوان یک خودروی قدیمی حرفی برای گفتن در این قسمت نداشته و به جز امکانات بنیادی یک اتومبیل نظیر بخاری، سیستم پخش صوت، فرمان هیدرولیک و کولر مورد خاصی از تجهیزات در آن یافت نمی‌شود. صندلی‌های عقب تاشو را نیز باید به لیست کوتاه تجهیزات نیسان پاترول اضافه کرد.

پاترول۳

سخن پایانی

انتخاب نیسان پاترول برای خرید در سال ۱۴۰۱ شاید برای بسیاری از افراد منطقی به نظر نرسد. اما این خودرو برای علاقه‌مندان به آفرود همچنان هم می‌تواند جذاب باشد و عاشقان خودروهای ژاپنی احتمالاً هنوز هم به سمت آن می‌روند. در حال حاضر اگر قصد خرید پاترول داشته باشید باید حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. این در شرایطی است که با چنین مبلغی می‌توان یک پراید صفر یا تیبا هم خرید. اینجاست که انتخاب بین خودروی کارکرده ژاپنی و صفر کیلومتر وطنی صورت می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید