تهدید سیاسی در بازار ارز و سکه /رابطه داغ شدن بازار خودرو و رکود بازار ارز

کدخبر: ۵۶۷۸۲۴
دولت با توجه به عطش بالا برای خرید خودرو سعی در پاسخگویی به خواست مردم و عرضه خودرو دارد در اردیبهشت ماه مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام می‌شود.
تهدید سیاسی در بازار ارز و سکه /رابطه داغ شدن بازار خودرو و رکود بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاید اخباری که همزمان با رشد قیمت دلار بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است، اخبار مربوط به عرضه و فروش خودرو باشد که با تغییرات زیادی هم همراه بوده است.

اختلاف قیمت بازار آزاد خودرو با قیمت کارخانه که با افزایش قیمت دلار رشد می‌کند در زمان های افزایش قیمت دلار باعث افزایش تقاضای خودرو توسط خریداران می شود. البته سود ناشی از فاصله قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه برای خریداران همیشه جذاب است زیرا تنها با موفق شدن در خرید خودرو از کارخانه سود قابل توجهی را کسب می کنند به همین دلیل خرید خودرو‌ از کارخانه برای خریداران همیشه جذاب است.

در سال گذشته خودور‌سازها خودرو را با قرعه کشی به خریداران می فروختند و پس از آن برای مدتی تعدادی از خودرو ها در بورس کالا عرضه شدند با قطع عرضه خودرو در بورس کالا دوباره قرعه کشی رویه اصلی فروش خودرو توسط شرکت ها شد ولی در ادامه طرح یکپارچه فروش خودرو که پیش از سال نو انجام شد نوبت دهی را جایگزین سیستم قرعه کشی کرد. مردم در اسفند ماه با بلوکه کردن صد میلیون تومان در حساب های وکالتی اقدام به ثبت نام برای خرید خودرو کردند. در این هفته نتیجه نوبت دهی برخی از خودور های ثبت نامی مشخص شده و قرار است تا پایان هفته نتیجه نوبت دهی تمام خودروهای ثبت نامی مشخص شود.

اختلاف قیمت کارخانه خودرو و بازار آزاد باعث شده خرید خودرو همیشه برای خریداران سودده باشد و خریداران برای خرید خودرو همیشه مشتاق باشند این اختلاف همیشگی باعث شده وقتی دارندگان سرمایه بخواهند نقدینگی خود را تبدیل به دارایی کنند اول از همه شانس خود را برای خرید خودرو از کارخانه بسنجند زیرا زیانی ندارد و در صورتی که قیمت ارز و سایر دارایی ها برخلاف پیش بینی ها کاهشی شود و دارندگان را دچار زیان کند گپ قیمتی خودرو درب کارخانه با بازار ازاد ریسک کاهش قیمت را پوشش می دهد.

دولت نیز با توجه به عطش بالا برای خرید خودرو سعی در پاسخگویی به خواست مردم و عرضه خودرو دارد در اردیبهشت ماه مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام می‌شود، در نوبت قبل ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام انجام دادند و ثبت نام دوباره این طرح می تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه را جذب کند.

علاوه بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه لطف الله سیاهکلی نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد قرار شده خودروهای دست دوم خارجی با کارکرد زیر پنج سال وارد کنیم و برای کنترل عرضه و تقاضا چاره ای جز واردات ۵۰۰ هزار خودروی کارکرده نداریم. این شیوه واردات، علاوه بر سیستم نوبت دهی می تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی و رشد پایه پولی را جذب کند.در شرایطی که آینده ریسک های سیاسی نامعلوم بوده دولت ها در ایران سعی کرده اند تا بخشی از نقدینگی را با کمک بعضی از راهکارها جذب کنند، عرضه سکه و دلار در بازارها یا دعوت مردم به بورس از مواردی است که به این منظور در گذشته انجام شده تا از قدرت سیل نقدینگی در مواجه با ریسک های سیاسی احتمالی بکاهد ، حال فروش و عرضه خودرو که استقبال قابل توجهی هم دارد میزان زیادی از نقدینگی را جذب می کند و در صورتی که در آینده بازار ارز با ریسک جدیدی مواجه شود از قدرت تخریب نقدینگی در بازارهایی مثل ارز و سکه کم می شود.

چه چیزی بازار ارز و سکه را تهدید می کند؟

قیمت ها در بازار ارز و سکه و به خوبی کنترل شده است درهم امارات که غالبا لیدر موج های افزایشی بازار است آرام گرفته است و سکه امامی نیز در ابتدای کانال ۳۰ میلیون تومانی نوسان می کند. بهبود دیپلماسی ایران با شرق فعلا فضای بازار ارز را آرام کرده است ولی برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که اگر مکانیسم ماشه پس از خرداد ماه فعال شود روند حرکتی ارز و سکه ممکن است تغییر کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید