گوش بازار ارز تیز شد

صف بلند برای خرید سکه بورسی /فرمان حرکت بازار ارز به دست برجام افتاد؟

کدخبر: ۵۶۹۸۹۷
سکه رفاه دو روزی است که بالاتر از سکه بازار آزاد معامله می‌شود، با خارج شدن دلار از محدود رنج قیمتی و سرک کشیدن به کانال جدید، سکه روز قبل رشد کرد و سکه بورسی و صندوق های طلا صف خرید شدند.
صف بلند برای خرید سکه بورسی /فرمان حرکت  بازار ارز به دست برجام افتاد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اخبار مختلف بویژه خبرهای مرتبط با برجام چند سالی است که مورد توجه فعالان بازار است و گوش بازار ارز را برای ردیابی اخبار و تصمیم‌گیری درباره جهت آینده این بازار تیز می‌کند.

گوش بازار ارز تیز شد 

برخی اخبار برای بازار ارز مهم است و معامله‌گران این اخبار را زیر نظر می‌گیرند و با بررسی اخبار معاملات خود را جهت‌دهی می‌کنند؛ اخباری که در پنج سال گذشته فرمان حرکت  بازار ارز  را در دست گرفته و معامله‌گران ارز آن را مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش ارز در نظر می‌گیرند بیشتر به حوزه سیاست خارجه و  برجام  مربوط می‌شود‌. اخبار حوزه  برجام  چند سالی است که نبض بازار ارز را در دست دارد و در سربالایی‌های قیمتی سوخت صعودی  بازار ارز  را تامین می‌کند و در قیمت‌های حساس جلوی رشد  قیمت دلار  را می‌گیرد.

حال در شرایطی که فضای اخبار برجامی از هفته دوم اسفند آرام‌تر شده بود قیمت‌ها در بازار ارز هم مدتی در بند ماند ولی آنچنان که مشخص است رد خبرهای برجامی در حال حاضر در بازار ارز در حال پیدا شدن است که می تواند بر آینده انتظارات در بازار ارز اثر بگذارد.

آمریکا از آزادسازی زندانیان می‌گوید، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پای برجام را به وسط می‌کشد و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسقط پایتخت عمان سفر می‌کند. عمان همواره به عنوان میانجی برجامی ظاهر شده و امیرعبداللهیان در این سفر اعلام کرده که ایده ها درباره  مذاکرات احیای برجام  را دریافت کرده است. تمام موارد گفته شده گوش بازار ارز را برای ردیابی اخبار و تصمیم‌گیری درباره جهت آینده این بازار تیز می‌کند.

روز قبل رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد که مبادلات سکه باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود و عدم ثبت آن تخلف است. این اقدام که اطلاعات معاملات سکه را جمع آوری می کند در شرایطی مطرح شده که چند روز قبل هم از طرح مالیات بر عایدی مسکن سخن گفته شد. اقداماتی که می تواند بازار ارز، سکه و تورم را با ایجاد محدودیت در تقاضا تحت تأثیر قرار دهد.

سکه رفاه و صندوق‌های بورسی صف خرید شدند

سکه رفاه دو روزی است که بالاتر از سکه  بازار آزاد  معامله می‌شود، با خارج شدن دلار از محدود رنج قیمتی و سرک کشیدن به کانال جدید، سکه روز قبل رشد کرد و سکه بورسی و صندوق های طلا صف خرید شدند. چندی پیش در دیدبان به مثلث تعیین کننده در قیمت دلار اشاره شده بود .در آن گزارش که در دیدبان بررسی شد به مثلث تشکیل شده در نمودار تکنیکالی دلار اشاره شد و اینکه دلار راهی جز خروج از این مثلث ندارد و باید با خروج از مثلث تشکیل شده تکلیف خود را روشن کند. حال به نظر می رسد با خروج رو به بالا از مثلث فعلا انتظارات کاهشی از بازار ارز منتفی است.

غالبا زمانیکه سکه رفاه از سکه بازار آزاد پیشی می گیرد بازار ارز مدتی روند صعودی دارد ولی با توجه به آنکه این بار در این معاملات درهم از رشد  قیمت دلار  عقب مانده و برخلاف گذشته نرخ دلاری درهم کمتر از دلار آزاد است به نظر می رسد رشد قیمت بازار ارز آرام و کنترل شده صورت بگیرد و گپ های قیمتی در بازار به وجود نیاید. درهم مهم ترین نرخی است که در تعیین قیمت آینده دلار اثر دارد و کمتر بودن نرخ دلاری آن از  بازار آزاد  می تواند به عنوان سرعتگیر بازار ارز عمل کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید