مافیای خودرو که می تواند وزیر صمت را برکنار کند کیست؟ /چه کسانی مانع واردات لوازم خانگی و خودرو می شوند و جیب شان پر پول می شود؟

کدخبر: ۵۷۰۶۹۵
در قضیه واردات خودرو، قانونی تصویب و تایید شده و آیین‌نامه اجرایی آن هم نوشته شده. اما کلا 20 دستگاه خودرو با سلام و صلوات وارد شد و دیگر خبری نشد!
مافیای خودرو که می تواند وزیر صمت را برکنار کند کیست؟ /چه کسانی مانع واردات لوازم خانگی و خودرو می شوند و جیب شان پر پول می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد نوشت:

آقای فاطمی امین به صراحت در جریان دفاع از خود  در جلسه استیضاح از چیزی به نام «مافیا» در صنعت خودرو صحبت کرد و گفت که «مافیای خودرو پول خرج می‌کند تا من را بزند.»

اینکه یک وزیر در این سطح وجود چیزی به نام «مافیا» در خودروسازی‌های ایران را تایید می‌کند، نیازمند ساعت‌ها صرف وقت و بحث و کنکاش است. اینکه چیزی به اسم «مافیای خودرو» وجود دارد که آنقدر قدرتمند است که می‌تواند مدیر کل وزارتی یا معاون وزارتخانه صمت را «تهدید»  کند، چیز جدیدی است که یک «مقام مسوول»  (حداقل تا قبل از برکناری) ‌بیان می‌کند. 

قیمت کارخانه ای این خودرو 500 میلیون گران تر شد

البته «مافیا» چیز عجیب و غریبی نیست و بارها در رسانه‌ها درباره آن صحبت شده است. زمانی که خیلی از کارشناسان از نفوذ سیاستمداران بر عرصه‌های اقتصادی می‌گویند. یا آنگاه که درباره «انحصار» در بخش‌های مختلف صحبت می‌شود. از خودرو بگیرید تا لوازم خانگی و حتی اینترنت. هیچ‌کس نمی‌داند که ذی‌نفعان مافیایی اقتصاد ایران چه کسانی هستند؟ چقدر پول می‌برند؟

در قضیه خودرو چه کسانی چنین رانت عجیبی میان قیمت بازار و قیمت کارخانه‌ای ایجاد کردند؟ چرا سال‌هاست مقاومت در برابر واردات خودرو و لوازم خانگی وجود دارد و مدل خاصی از گوشی تلفن همراه، در داخل رجیستر نمی‌شود؟ نیروهایی که به «طناب کشی» میان خود مشغولند و جیب خودشان را پر از پول می‌کنند و مردم را در آرزوی داشتن یک خودرو یا لوازم خانگی با کیفیت می‌گذارند چه کسانی هستند؟ در همین قضیه واردات خودرو، قانونی تصویب و تایید شده و آیین‌نامه اجرایی آن هم نوشته شده. اما کلا 20 دستگاه خودرو با سلام و صلوات وارد شد و دیگر خبری نشد! 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید