چون مردم توان خرید ندارند، تصور می کنیم نرخ تورم کاهش پیدا کرده است!

کدخبر: ۶۰۶۷۸۹
اقتصادنیوز: با وجود اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم در مهر ماه را کاهشی اعلام کرده اما هادی حق‌شناس، اقتصاددان معتقد است که نرخ تورم در وضعیت هشداردهنده قرار دارد.
چون مردم توان خرید ندارند، تصور می کنیم  نرخ تورم کاهش پیدا کرده است!

به گزارش اقتصادنیوز ،او به «شرق» توضیح می‌دهد که نرخ تورم در نیمه اول امسال کاهشی شد اما در یکی، دو ماه اخیر دوباره نوسان پیدا کرده است و باید گفت که عامل اصلی کاهش نرخ تورم نه بهبود وضعیت اقتصاد که کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

او توضیح می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه در پنج سال گذشته بالای 45 درصد بوده و این موضوع قدرت خرید مردم را رفته رفته به شدت کاهش داده است تا حدی که هم‌اکنون تقریبا اغلب درآمد مردم صرف خوراک و مسکن می‌شود و بخش ناچیزی از آن به آموزش اختصاص دارد.

این اقتصاددان تأکید می‌کند که در سال‌های گذشته سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه خانوار از 50 درصد تجاوز نمی‌کرد اما در حال حاضر سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه‌های خانوار به 70 تا 80 درصد رسیده و در مقابل سهم سفر، تفریحات و سایر هزینه‌های خانوار کاهشی شده است.

این کارشناس در ادامه می‌گوید که به همین علت احساس مردم از واقعیت‌های اقتصادی با اعداد و ارقام اعلام‌شده در تناقض است، ضمن اینکه واقعیت‌های سیاسی مانند ابهام در وضعیت سیاست خارجی سبب شده انتظارات تورمی مردم افزایشی باشد.

به گفته این اقتصاددان کسری بودجه دولت، محقق‌نشدن درآمدهای نفتی و انتظارات تورمی مردم و ابهام در بخش‌هایی از شرایط سیاست خارجی کشور همه و همه حاکی از آن است که وضعیت اقتصاد کلان کشور چشم‌انداز بهبود نداشته باشد.

در همین زمینه چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیش‌بینی کرد که دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد. بر این اساس عملکرد بودجه‌ای دولت در چهار ماه ابتدایی سال، نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای دولت مبنی بر افزایش فروش و صادرات نفت، فروش نفت و دریافت پول آن هنوز با آنچه ادعا می‌شود، فاصله زیادی دارد. در چهار ماه ابتدایی امسال، 85 درصد از میزان مصوب درآمدهای مالیاتی در بودجه 1402 یعنی رقم 216 هزار میلیارد تومان تأمین شده است اما نیمی از منابع حاصل از نفت و فراورده‌های نفتی یعنی رقم 101 هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی