فروش اوراق دولتی در کف دو ماهه قرار گرفت+جدول

دوز کسری بودجه دولت تا پایان سال

کدخبر: ۳۸۷۱۱۴
در آخرین هفته دی ماه رکورد کمترین فروش اوراق بدهی دولتی دردو ماه اخیر به ثبت رسید تا نیاز دولت به فروش اوراق به هفته ای سه هزار میلیارد تومان برسد.
دوز کسری بودجه دولت تا پایان سال

به گزارش اقتصاد نیوز، در آخرین  حراج اوراق بدهی دولتی در ماه دی، تنها 9.7 درصد اوراق عرضه شده دولت از طریق بانکها و بازار سرمایه خریداری شد که معادل با 820 میلیارد تومان بود. این مبلغ کمترین حجم فروخته شده اوراق در دو ماه گذشته بوده است. در واقع چون نرخ سود پیشنهادی از سوی خریداران با نظر دولت فاصله داشت حدود 90 درصد اوراق فروش نرفت.

فروش اوراق بدهی دولتی در کف دو ماهه

بازار اولیه حراج اوراق بدهی بازاری است که در آن دولت به کارگزاری بانک مرکزی اوراقی را برای فروش بین بانک‌ها و نهادهای سرمایه ای پیشنهاد می‌دهد تا بتواند از این محل  بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

حجم دادو ستد این بازار در سی و چهارمین هفته خود در حدود 15درصد هفته قبل بوده و به حد 820 میلیارد تومان رسید که کمترین میزان فروش اوراق در 2 ماه اخیر بوده است.

از مهمترین دلایل کاهش خرید و فروش در این بازار را می توان افزایش حدودا 0.5 واحد درصدی نرخ سود موثر اوراق در این هفته دانست. این رقم در هفته پیش 21.6 درصد بوده که در این هفته به 21.1 درصد رسید.

نکته مهم دیگر آن بود که دولت در هفته گذشته نزدیک به 8 هزار و 450 میلیارد تومان اوراق برای فروش به این بازار عرضه کرده بود که در نهایت در هفته اخیر 820 میلیارد تومان آن توسط بانکها و بازار سرمایه خریداری شد. یعنی حدودا 9.7 درصد.

اوراق بدهی دولتی

اوراق با جذابیت فروش

در میان اوراق به فروش رسیده بیشترین سهم فروش مربوط به «اراد 60» است. این اوراق تاریخ سررسیدی بلند مدت تر و نرخ سودی بالاتر داشته که البته از مهمترین دلیل درصد بالاتر فروش در این اوراق حجم کم پیشنهادی آن بوده است.

کمترین حجم فروش اوراق هفته نیز «اراد 65» بوده که با وجود نرخ بالای 21.5 درصدی اما تاریخ سررسید آن سه ساله بوده و از جذابیت کمتری برای فروش برخوردار بوده است.این دومین هفته متوالی است که با وجود جذابیت کمتر این اوراق، باز هم در معرض فروش قرار می گیرد.

کسری بودجه تا پایان سال

تاکنون در 34 هفته گذشته 98 هزار و 750 میلیارد تومان از این اوراق به فروش رفته است. از آنجا که هدف از این بازار تامین کسری بودجه 125 هزار میلیارد تومانی دولت از این طریق بوده می توان گفت 80 درصد از این هدف در پایان این هفته محقق شده است. تفریق رقم فروش از کل نشان می دهد هنوز 26 هزار و 250 میلیارد تومان دیگر از این فروش باقی مانده است. تقسیم این رقم بر9 هفته مانده تا پایان سال یعنی به طور متوسط دولت باید هفته ای 3 هزار و 280 میلیارد تومان اوراق بفروشد تا رقم هدف گذاری شده از کسری بودجه در این سال را تامین کند.

 

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید