نیاز دولت برای جبران کسری بودجه غیر تورمی تا پایان سال

سقوط فروش اوراق بدهی دولتی

کدخبر: ۴۲۴۵۳۷
هفتمین مرحله از فروش اوراق بدهی برگزار شد. طبق محاسبات دولت برای جلوگیری از تورم باید تا پایان سال هفته ای 3 هزار و 420 میلیارد تومان اوراق به بانکها و نهادهای سرمایه بفروشد . در غیر این صورت ناچار به تامین کسری از مسیری تورمی می شود.
سقوط فروش اوراق بدهی دولتی

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته دوم تابستانی کشور قریب به 583 ملیارد و 200 میلیون تومان اوراق به فروش رسید که نسبت به هفته قبل تقریبا 63 درصد کاهش پیدا کرده است. سهم بورسی ها از این معاملات در مقطع جاری تنها 25 درصد بوده است.

بطور کلی خرید و فروش هفتگی اوراق بدهی در بازار اولیه حراج توسط دولت انجام شده و مشتریان آنها بانکها و نهادهای تامین سرمایه است. هدف از داد و ستد هفتگی در این بازار تامین کسری بودجه دولت از مسیری ضد تورمی است.

 گزارش بانک مرکزی در این هفته نشان می دهد خرید و فروش تومان اوراق بدهی در مرحله هفتم حراج جمعا 583 میلیارد و 200 میلیون  این بازار بوده است.

این نهاد اطلاع داد در روز سه شنبه 14 تیرماه وزارت امور اقتصاد و دارایی 560 میلیارد تومان اوراق «اراد 85» با نرخ بازده تا سررسید 21 درصد به بانک متقاضی فروخت.

در بازار سرمایه نیز 23 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز اوراق مالی اسلامی دولتی به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته شد.

 بنابراین مجموع دوبازار پول وسرمایه نشان می دهد در هفتمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزارشده در سال جاری، کلا 583 میلیارد و 200 میلیون تومان اوراق مالی اسلامی دولتی توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شده است.

در بررسی وسیع تر در مجموع 7 هفته سپری شده از کل حراج اوراق بدهی  حجم معاملات ثبت شده 4 هزار و 960 میلیارد تومان بوده است. مقایسه این رقم با میزان اوراق فروخته شده در موقعیت مشابه سال گذشته نشان از افتی 87 درصدی دارد. درسال 99 اوراق بدهی دولتی در 42 مرحله انجام شد. اگر همین تعداد مراحل را برای فروش سال جاری نیز در نظر بگیریم برآورد می شود دولت باید هفته ای 3 هزار و 430 میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد تا 125 هزار میلیارد تومانی که از این طریق سیاستگذاری شده را محقق نماید. در غیر اینصورت برای تامین این میزان کسری ناچار به چنگ زدن به مسیرهای تورمی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید