بررسی نرخ سود موثر وام مسکن؛

نوسان قیمت وام مسکن در روزهای آخر تابستان +نمودار

کدخبر: ۴۴۰۰۵۰
روند هزینه وام مسکن در ابتدای هفته چهارم شهریور ماه مسیری نوسانی داشته است. در همین رابطه در روز شنبه ابتدای هفته قیمت وام مسکن مجردین از مرز 16 میلیون تومان پایین تر آمده و در روز بعد دوباره به این کانال بازگشت پیدا کرد.
نوسان قیمت وام مسکن در روزهای آخر تابستان +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، اوراق بانک مسکن از دسته برگه های بهاداری است که به شما اجازه می دهد تا بدون سرمایه گذاری های طولانی مدت به سرعت و در زمان کوتاهی بتوانید از تسهیلات مسکن بهره مند شوید. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. 

نوسانات قیمتی اوراق در ماه آخر تابستان

در ادامه نوسانات قیمتی اوراق در هفته چهارم شهریور هزینه وام مسکن در روز شنبه افتی محسوس را پیدا کرده و به کمترین میزان خود از میانه تیر تابستان امسال تاکنون دست پیدا کرد.

این اتفاق موج شد تا هزینه وام برای مجردین به پایین تر از سطح 16 میلیون تومان کشانده شود. اما در روز بعد این شاخص با رشدی 3.2 درصدی دوباره افزایش یافته و به کانال 16 میلیون تومان بازگشت پیدا کرد. 

هزینه خریداوراق مسکن در نیمه شهریور

قیمت هرکدام از اوراق مسکن در روز شنبه 20 شهریور نسبت به پایان هفته قبل خود 1.8 درصد کاهش پیدا کرده و به سطح 56 هزار و 920 تومان تنزل پیدا کرد.

این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

در همین خصوص در روز شنبه هزینه وام مسکن مجردین به 15 میلیون و 930 هزار تومان رسیده و متاهلین نیز در این روز 27 میلیون و 320 هزار تومان هزینه برای اخذ وام پرداخت کردند.

این قیمت در روز یکشنبه 3.2 درصد افزایش پیدا کرده و دوباره هزینه وام رابرای مجردین به کانال 16 میلیون تومان باز گردانید. در همین رابطه هزینه ای که متقاضیان مجرد برای هزینه وام پرداخت کرده اند در روز یکشنبه 21 شهریور ماه برابر با 16 میلیون و 445 هزار تومان بوده و این هزینه برای متاهلین معادل با 28 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه شد.

اوراق تسه

نرخ سود موثر وام مسکن در نیمه شهریور

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. 

با توجه به آنکه در دریافت وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه دو هزینه را متقاضیان برای این اقدام می پردازند بنابراین نرخ سود وام مسکن از میزان اسمی تعیین شده (17.5 درصد) فاصله خواهد داشت. 

در همین رابطه کاهش هزینه وام مسکن در روز ابتدای هفته جاری موجب شد تا نرخ سود به 20.61 درصد رسیده و کمترین نرخ را در بازه دوماهه به ثبت برساند. اما افزایش مجدد قیمت  اوراق تسه سبب شد تا این نرخ در نهایت دوباره به سطح 20.73 درصد برگردد.

در همین رابطه کل هزینه ای که متقاضیان متاهل باید در طول 12 سال بپردازند برابر با 328 میلیون و 110 هزار تومان و مجردین 176 میلیون و 550 هزار تومان برآورد شده است.

اوراق تسه

مسیر رشد هفتگی اوراق تسه در نیمه شهریور 1400

 رشد قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در مقیاس هفتگی در روزهای اخیر در کمتر از صفر درصد بوده است. به این معنی که قیمت اوراق نسبت به موقعیت مشابه خود در هفته قبل افت داشته و همچنان این مسیر نزولی در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرده است.

در همین رابطه در روزهای ابتدایی در نیمه دوم شهریور رشد قیمت اوارق برابر با 12 درصد به ثبت رسیده است. پس از آن سیر نزولی قیمت اوراق موجب شد تا رشد هفتگی هزینه وام مسکن نیز کاهش یابد. در روز شنبه اول هفته مصادف با 20 شهریور ماه رشد هفتگی اوراق برابر با منفی 5 درصد به ثبت رسیده و به معنای آن بود که قیمت اوراق تسه نسبت به یک هفته قبل خود 5 درصد کاهش پیدا کرده است.

اما این افت با رشد دوباره قیمت ها در روز 21 شهریور ماه در حال از بین رفتن بوده و احتمالا هزینه وام مسکن سودای صعود را در سر می پروراند.

اوراق تسه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید