عبور هزینه وام مجردین از مرز 20 میلیون تومان

رکوردزنی هزینه وام مسکن در نیمه آبان+ نمودار

کدخبر: ۴۵۲۹۷۳
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در روز شانزده آبان رکوردی یک ماهه را ثبت کرده و نرخ سود را به بالاترین حد در این مقطع زمانی ارتقا داد. محاسبات نشان می دهد این نرخ از حد اسمی خود 4.2 واحد درصد فراتر رفته است.
رکوردزنی هزینه وام مسکن در نیمه آبان+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، هزینه تهیه وام مسکن در روز 16 آبان به بیشترین سطح خود در یک ماه اخیر رسید. روند افزایشی در این اوراق موجب شد تا هزینه اخذ وام مجردین در این روز پس از یک ماه از مرز 20 میلیون تومان عبور کند.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان میدهد که هزینه وام برای متقاضیان چه تناسبی با نرخ سود وام مسکن داشته است؟

هزینه خریداوراق مسکن در 16 آبان

در روز 16 آبان ماه هزینه هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن با 1.5 درصد رشد نسبت به روز گذشته به 72 هزار و 270 تومان رسیده است.

بررسی روند اوراق نشان از مسیر صعودی این متغیر در روزهای اخیر داشته است.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در روز یکشنبه به 20 میلیون و 235 هزار تومان رسید که بیشترین میزان آن در یک ماه اخیر بوده است. این رقم برای متاهلین نیز به 34 میلیون و 700 هزار تومان رسید و در قله یک ماه اخیر ایستاد.

اما این هزینه برای متقاضیان مضاف برهزینه ایست که آنها در طول 12 سال مجبور به پرداخت آن هستند. با این اتفاق دیگر نرخ سود در حد اسمی بیان شده آن نخواهد بود.

اوراق تسه

نرخ سود موثر رکورد زد

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود از میزان اسمی خود جدا خواهد شد . این میزان را بانک مسکن 17.5 درصد اعلام کرده اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد 21.7 درصد رقم خورده است.

یعنی تقریبا 4.2 واحد درصد از آنچه ثبت اسمی شده است بیشتر است. این بیشترین نرخ سود کشف شده در وام مسکن در یک ماه اخیر بوده است.

اوراق تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته اخیر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در تمام این هفته 180  میلیون و 350 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین نیز 334 میلیون و 614 هزار تومان محاسبه شد.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید