بازار سهام نیمه دوم مهر را چگونه سپری می‌کند؟

پیش بینی بورس هفته پیش رو/صعود بورس دوام می آورد

کدخبر: ۳۶۶۲۸۲
در آستانه هفته آینده شاید مهم ترین سوال سهام‌داران درباره دوام روند سبز پوشی بورس است؟ شواهد آماری در هفته قبل به نفع صعود است اما برخی می گویند شاخص بورس به دلیل نااطمینانی های پیش رو و نداشته پشتوانه بنیادی مجددا سر خم خواهد کرد
پیش بینی بورس هفته پیش رو/صعود بورس دوام می آورد

به گزارش اقتصاد نیوز،‌ در دو روز پایانی معاملاتی هفته گذشته بورس روندی صعودی داشت و در مجموع این دو روز شاخص کل 50 هزار واحد رشد کرد. در آستانه هفته آینده سوال سهام‌داران این است که آیا روند بازار صعودی می‌ماند؟ می‌توان با دو عینک تحلیلی به وضعیت بازار سهام نگاه کرد،‌ یکی بر مبنای روند شاخص‌های بازار و دیگری بر مبنای وضعیت بنیادی بورس.

تحلیل روند بورس

شاخص کل بورس در مهرماه نوسانات زیادی داشته است. به طوری که در فاصله سه روز 123 هزار واحد ریزش داشت اما در مقابل این نزول شاخص روی دیگری نیز از خود نشان داده است و در فاصله دو روز 50 هزار واحد بالا آمد. از 5 مهرماه که شاخص کل تا رقم یک میلیون و 615 هزار واحد بالا رفته بود، در یک روند سینوسی، دو بار به ارقام حداقلی و دو بار به عددهای حداکثری رسیده است.

در رکورد های حداقلی شاخص کل ابتدا و در 8 مهر به رقم یک میلیون و 492 هزار واحد رسید در  14 مهر این رکورد به شکل دیگری تکرار شد و در ادامه مسیر افت جدید شاخص به رقم یک میلیون و 490 هزار نزول کرد.اما روند صعودی شاخص نیز در دو مقطع 12 و 16 مهر ثبت شده است،در 12 مهر و 16 مهر به ارقام یک میلیون و 546 هزار و یک میلیون و 540 هزار واحد رسیده است.

گروهی از تحلیل‌گران می‌گویند روند شاخص در مهرماه نشان می‌دهد که شاخص در روز چهارشنبه به سقف کانال رسیده و باید در ابتدای هفته نزول کند. این گروه باور ندارد شاخص بتواند به پیش روی خود ادامه دهد چون از سوخت لازم برای افزایش ارتفاع برخودار نیست و تمام سوخت های ذخیره در زمان رسیدن به ابرکانال دو میلیون مصرف کرده است. طرفداران این دیدگاه دو دسته هستند گروهی که مسیر شاخص را حرکت به سوی کانالهای پایین تر می دانند و گروهی که اعتقاد دارند شاخص در بازه کنونی نوسان می کند تا فضای مبهم کنونی برطرف شود.

در مقابل، گروهی دیگر از تحلیل‌گران با تکیه بر روند شهریورماه معتقدند که اگر بازار 3 روز کاری مثبت را پشت سر بگذارد، می‌تواند به مسیر صعودی ادامه بدهد. در شهریور ماه، پس از ریزش شاخص در سه روز ابتدایی ماه،‌ شاخص در تاریخ 10 شهریور تا یک میلیون و 728 هزار واحد صعود کرد. پس از آن روند شاخص کل نزولی شد و در 19 شهریور در کمینه‌ترین مقدار این ماه یعنی یک میلیون و 556 هزار واحد قرار گرفت اما پس از رسیدن به این مقدار صعود کرد و در 26 شهریور در رقم یک میلیون و 704 هزار واحد ایستاد. نکته مهم اینکه از 10 شهریور تا 26 شهریور،‌ در 12 روز کاری، شاخص در یک روند سینوسی 5 بار تغییر روند داشت و تنها در مقطعی توانست روند صعودی را حفظ کند که برای 3 روز کاری متوالی مثبت بسته شود.همین اتفاق موجب شده برخی بگویند بورس امروز در بزنگاه است و اگر روز شنبه، شاخص کل سومین روز پیاپی مثبت را ثبت کند،‌ بورس می‌تواند به روند صعودی ادامه دهد و تا کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی بالا برود.  

روند مهرماه شاخص

روند شهریور شاخص

وضعیت بنیادی بورس

روند عوامل بنیادی موثر بر ارزش بازار در روزهای اخیر مثبت بوده است. در معاملات سه‌شنبه شاخص کل به کانال 1.5 میلیونی برگشت و مهم‌تر از آن شاخص هم‌وزن 1.35 درصد رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در 17 روز کاری گذشته بود. بورس در روز سه‌شنبه دو رکورد مهم دیگر هم داشت، پس از 38 روز ارزش صف‌های خرید از صف‌های فروش بیشتر شد و خالص پول حقیقی وارد شده به بازار مثبت شد. مجموع این 4 اتفاق مهم معامله‌گران را به تغییر روند بازار بورس امیدوار کرده است. در روز چهارشنبه بورس توانست رکوردهای روز گذشته را تکرار کند و برای دومین روز پیاپی علاوه بر رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن، ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش باشد و بازار شاهد ورود پول حقیقی شد. تکرار روند رو به رشد بازار در آخرین روز معاملاتی هفته امید سهام‌داران را برای صعودی شدن بازار بیشتر کرد که با ادامه این روند در روز شنبه، روند بورس صعودی بماند.

16 روز مه گرفتگی

اما بورس در هفته پیش رو با یک نااطمینانی متاخر روبرو است. از دید برخی معامله گران واکنش بازارهای ایران به اخبار انتخابات امریکا بر کسی پوشیده نیست.  نتیجه انتخابات 13 آبان مشخص می شود.بسیاری از معامله‌گران تصمیمات سرمایه‌گذاری را به بعد از انتخابات امریکا موکول کرده‌اند و حتی گفته می‌شود خروج پول‌های حقیقی در بازه ابتدای شهریور تاکنون،به دلیل نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بوده است. این متغیر بیرونی موجب شده دریسک‌های سیاسی بازار سرمایه ایران افزایش یابد زیرا برخی از سهم ها از دید معامله گران به این جهت ارزشمند هستند از کانال هایی مانند نرخ ارز و رشد نرخ تورم دارای ارزندگی هستند.

به نظر می‌رسد فعلا در 16 روز معاملاتی باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا چشم‌انداز بورس مه‌‌آلود است و انتظارات فعالان بازار سهام متاثر از این است که دایره تحریم‌ها تنگ‌تر شود یا محدودیت‌های تجارت خارجی ایران کمتر شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید