پیش بینی بورس ‌چهار‌شنبه 29 بهمن؛

انگشت سهام‌داران بر دکمه فروش

کدخبر: ۳۹۳۴۰۶
دیروز بازار برای سومین روز پیاپی با مازاد عرضه سنگینی بسته شد و بسیاری از سهام‌داران در صف‌های فروش بودند. آیا این روند امروز هم ادامه خواهد داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز ، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 11 هزار و 476 واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن رشد 797 واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص کل فرابورس  نیز 97 واحد نزول کرد.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 141 نماد رشد قیمت و 319 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سازه پویش (خپویش)، داروسازی ابوریحان (دابور) و لیزینگ ایران (ولیز) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شکلر (نیرو کلر)، آبادا (تولید نیروی برق آبادان) و سدور (سیمان دورود) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، سرمایه‌گذاری مسکن الوند (ثالوند) و بیمه پاسارگاد (بپاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه هزار و 674 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز ‌گذشته 11 درصد کاهش یافت و به رقم 696 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 32 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 370 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری مالی کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 241 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز سه‌شنبه بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 142 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، کلوند (صنایع کاشی الوند)  و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی شاخص بورس نزولی شد. اما شاخص هم وزن اندکی رشد کرد در حالی که تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. دیروز سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، 76 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 24 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.  همچنین روز گذشته برای دومین روز متوالی رقم تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و 852 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

علاوه بر این، بازار برای سومین روز پیاپی با مازاد عرضه سنگینی بسته شد و بسیاری از سهام‌داران در صف‌های فروش بودند. دیروز ارزش صف‌های فروش بازار سهام در پایان معاملات بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود. بسیاری از تحلیل‌گران صف‌های فروش طویل این روزها را نتیجه دامنه نوسان نامتقارن می‌دانند. اما علاوه بر این، برخی از فعالان بازار معتقدند برگشت قیمت دلار به محدوده 25 هزار تومانی در تقویت سمت عرضه بازار موثر بوده است. گروهی دیگر از فعالان بازار سهام معتقدند حقوقی‌ها اراده لازم را برای افزایش تقاضا ندارند و در قیمت‌های حداقلی نیز دست به فروش می‌زنند. البته نباید فراموش کنیم که سهم حقیقی‌ها از فروش‌های بازار بیشتر است و جهت کلی بازار رو به پایین است. روندی که به نظر می‌رسد به علت سرریز صف‌های فروش به روزهای آتی، همچنان ادامه خواهد یافت. 

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید