مروری بر آمار ورود و خروج سهام داران در بورس

روز فرار بزرگ از بورس

کدخبر: ۴۰۱۰۴۱
سال 99 سال ورود و خروج‌های بزرگ سهام‌داران بود. نگاهی کرده‌ایم به روند ورود و خروج سهام‌داران حقیقی به بورس در سال گذشته. بیشترین خروج پول حقیقی در سال 99، روز 3 شهریورماه ثبت شد.بیشترین ورود پول نیز 26 تیر ماه بوده است.
روز فرار بزرگ از بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، در سال 99 موجی از ورود سهام‌داران جدید شکل گرفت که موجب تلاطم شدیدی در بازار سهام شد. ورود سرمایه‌گذاران جدید و انتظارات تورمی شاخص بورس را تا سقف تاریخی 2 میلیون واحدی بالا برد اما فرصتی که می‌توانست به افزایش عمق بورس کمک کند در نهایت به بی‌اعتمادی سهام‌داران جدید و خروج بسیاری از آن‌ها از بازار  ختم شد.

در اکوایران ببینید: از خدا باران خواستیم، سیل آمد!

فصل ورود

نیمه اول سال 99 را می‌توان دوره ورود به بورس نامید. از ابتدای سال تا نیمه مرداد بیش از 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بورس وارد شود که 70 درصد آن در حد فاصل ابتدای تابستان تا هفته سوم مرداد به بازار تزریق شد.  

رکوردهای ورود

بیشترین ورود پول حقیقی در سال 99، روز 26 تیرماه ثبت شد. در این روز 6 هزار و 424 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. روزهای 22 تیر و 11 تیرماه نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی در سال گذشته قرار دارند. 

رکورد ورود

فصل خروج

با شروع روند نزولی قیمت‌ها از نیمه تابستان بسیاری از سهام‌داران از بازار خارج شدند به طوری که خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در شهریور 18 هزار میلیارد تومان بود. این روند در پائیز هم ادامه یافت و بر سرعت نزول بازار افزود.

خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در تمام ماه‌های بعدی نیز منفی بود به طوری که در مجموع 122 روز کاری نیمه دوم سال در مجموع 58 هزار و 248 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. به عبارت دیگر به طور متوسط روزانه 477 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

پس از شهریورماه که بیشترین خروج ماهانه در سال گذشته را ثبت کرد، دی ماه با خروج بیش از 16 هزار میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار گرفت.

رکوردهای خروج

بیشترین خروج  پول حقیقی در سال 99، روز 3 شهریورماه ثبت شد. در این روز 7 هزار و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روزهای 27 دی و 2 شهریورماه نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین خروج پول حقیقی در سال گذشته قرار دارند. 

رکورد خروج

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید