پیش بینی بورس یکشنبه 15 فروردین

همسویی بورس با دلار/سقوط برجامی بازار سهام

کدخبر: ۴۰۲۹۴۰
دیروز با افت قیمت دلار شاخص بورس هم سقوط کرد. آیا این همسویی ادامه خواهد یافت؟
همسویی بورس با دلار/سقوط برجامی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، در روز شنبه شاخص کل بورس 11 هزار و 648 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 282 هزار واحد رسید تا پنجمین روز نزولی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 533 واحد پایین آمد و در رقم 441 هزار و 114 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 119 واحد نزول کرد و به رقم 18 هزار و 3 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، تنها 26 نماد رشد قیمت و 373 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 5 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 79 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های خدمات انفورماتیک (رانفور)، ماشین سازی اراک (فاراک) و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های رایان هم افزا (رافزا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و بیمه معلم (ومعلم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وسینا (بانک سینا)، بوعلی (پتروشیمی بوعلی) و کاوه (فولاد کاوه جنوب کیش) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس پلیمر آریا سایول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و موسسه اعتباری ملل (وملل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه 2 هزار و 847 میلیارد تومانی بسته شد که بالاترین رقم مازاد عرضه در سال جدید است.

بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه 374 نماد صف فروش و تنها 7 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهار‌شنبه یک درصد کاهش یافت و به رقم 99 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 39 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 946 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 59 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (شرکت رایان هم افزا) و شصدف (صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 94 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، سنیر (سیمان سفید نی ریز) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس که در تمام روزهای کاری سال 1400 نزولی بوده دیروز هم برای پنجمین روز پیاپی ریزش کرد و بیشترین میزان سقوط در سال جدید را ثبت کرد. همچنین برای ششمین روز متوالی شاهد خروج پول‌های حقیقی از بورس بودیم. دیروز رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 736 میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در 10 روز کاری گذشته از 23 اسفند ماه تاکنون است. بنابراین روز شنبه را می‌توان بدترین روز بورس در سال 1400 نامید.

پس از آن که شاخص کل بورس سطح حمایت مهم یک میلیون و 300 هزار واحد را از دست داد هر روز بر سرعت نزول بورس افزوده شد. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و 257 هزار واحد معرفی می‌کنند. شاخص کل فعلا در فاصله 25 هزار واحدی سطح حمایت بعدی قرار دارد و آهسته و پیوسته به سمت پایین حرکت می‌کند.

روز گذشته ریزش شاخص کل تحت تاثیر کاهش قیمت دلار شتاب بیشتری گرفت. دیروز دلار پس از مدت‌ها کانال 25 هزار تومانی را ترک کرد و به محدوده 24 هزار تومانی منتقل شد. بنابراین به نظر می‌رسد اگر چشم انداز احیای برجام امیدوارکننده‌تر شود و قیمت دلار از 24 هزار تومان هم پایین‌تر رود شاخص بورس هم به روند نزولی خود ادامه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید