عقب نشینی در بازار ارز، سکه و خودرو

دریافت سیگنال وین در همه بازارها منهای بورس

کدخبر: ۴۱۳۵۲۲
اقتصادنیوز: بازارها پس از نتایج دور چهارم مذاکرات احیای برجام در وین، با دورنمای روشن‌تر به نتیجه احتمالی مذاکرات در هفته بعد چشم دوخته اند. هر چند که تا حدودی خیالشان از احتمال توافق راحت شد.
دریافت سیگنال وین در همه بازارها منهای بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها به غیر از بازار سهام در روز آخر هفته بی تردید اسیر اخبار رسیده از وین بودند. در پایان دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام، طرف‌های حاضر در برجام تاکید کردند به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافتند اما دور بعدی مذاکرات از هفته بعد پس از بازگشت دیپلمات‌ها به پایتخت‌ها و تصمیم رهبران سیاسی کشورها دوباره به عنوان دور پنجم از سرگرفته میشود. نکته مثبت این دور از مذاکرات، رسیدن به چارچوب تفاهمی و متون تنظیم شده ای است که تفاهم نهایی آن به تصمیم پایتخت ها بستگی دارد. روسیه و اتحادیه اروپا تاکید کرده اند توافق در دسترس است و مطمئنا این توافق صورت میگیرد اما درباره زمان احتمالی آن سخنی به میان نیاورده اند. امیدواری ها حکایت از این دارد که هفته بعد، ممکن است دور پایانی مذاکرات باشیم، هر چند که احتمال هم دارد نیازمند تلاش و زمان بیشتری برای طرفین در این باره بود.

بازار ارز با اخبار رسیده از سه شنبه شب تا به امروز شاهد عقب نشینی جدی خریداران است؛ دلاربازان حتی با وجود باقی ماندن برخی اختلاف نظر طرفین در توافق نهایی که روی آن تاکید شده، اما ریسک نکرده و در بازار عقب نشینی کردند. دلار 23 هزار تومانی که میرفت وارد کانال 24 هزار تومانی شود، حالا در آستانه ورود به کانال 21 هزار تومان است. از امروز با ابعاد اخبار منتشر شده دیشب ممکن است شاهد عقب نشینی بیشتری در بازار ارز باشیم. هر چند که بعید نیست که خریداران سعی کنند در برابر عدم قطعیت از توافق ها دوباره مقاومت کنند و اجازه ریزش بیشتر را به بازار ندهند. با این وصف به نظر میرسد که رسیدن به تفاهم جدی است اما باید منتظر زمان مناسب آن نیز بود.

دیدار مجید تخت روانچی با کریس مورفی، سناتور و مشاور ویژه دولت بایدن در حوزه یمن نشانه‌های مثبت از شکسته شدن یخ عدم گفت‌وگوها و فشارهای حداکثری تحریمی امریکاست که در صورت تداوم همین مسیر دیپلماسی باید منتظر گشایش های جدی بود. گفت‌وگوی برجامی لاروف و بلینکن، وزرای خارجه امریکا و روسیه نیز گویای جدی شدن گشایش‌ها است که طرفین در سطح وزرا در این باره با هم به صحبت می نشینند. گزارش نشریات غربی درباره بازار نفت و احتمال رسیدن به توافق نیز نشان میدهد که ایران کم کم در آستانه ورود دوباره به بازار نفت به عنوان یکی از بازیگران جدی است. افزایش دوباره سطح تولید نفت ایران و تسهیل فروش نفت، میتواند سیگنال های مثبتی باشد که بازارها از ان اثرپذیر خواهند بود.   

همسو با تحولات احیای برجام، تحولات منطقه نیز مثبت ارزیابی میشود و بازارها از این ناحیه هم اثرپذیرند؛ وزیرخارجه عربستان با امیدواری به روند مذاکرات، گفته که در ابتدای رایزنی هستیم اما هر دو کشور نسبت به دورنمای مذاکرات امیدوارند. تهران هم پیش تر این موضوع را تایید کرده بود و از موفقیت احتمالی در مذاکرات سخن به میان آورده بود.

البته شاخص بی تفاوت به این تحولات در روز آخر هفته دوباره 1.6 درصد (معادل بیش از 18 هزار وحد) ریزش را تجربه کرد. ارزیابی ها از هفته بعد هم گویای این است که بازار به این راحتی از دست صف های فروش خلاصی نمی یابد اما ممکن است که شاهد موج های حمایتی مثبتی از سوی حقوقی ها برای بازگشت دوباره بازار باشد. ورود نقدینگی و اخبار مثبت وین میتواند اهرم های اثرگذاری باشد که در تغییر رفتار بازیگران بازار میتواند موثر باشد، هر چند که این امیدها تا حدی کم رنگ ارزیابی میشود.

در بازار خودرو همچنان قیمت ها در تب و تاب افت و خیز بازار ارز، نوسانی بوده اما مهمترین خبری که بازار را تحت تاثیر قرار داده، اعتراض خودروسازان به قیمت بهاره فروششان و توقف فروش های فوق العاده است. خودروسازان و قطعه سازان با ناامیدی از دولت، این بار در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، آزادسازی قیمت‌گذاری خودروهای لوکس داخلی و آزاد شدن واردات خودرو را خواستار شدند. با این وصف، مشتری در بازار خودرو وجود ندارد و خرید و فروشی آنچنانی هم در بازار صورت نمیگیرد.

در بازار رمز ارزها هم شاهد ریزش جهانی قیمت بیت کوین بودیم؛ بعد از صحبت های ایلان ماسک مبنی بر کنار گذاشتن بیت کوین از سبد سرمایه گذاری خود، حالا بیانیه بانک مرکزی چین مبنی بر عدم استفاده از ارزهای مجازی به عنوان یک شیوه پرداخت، ریزش دیگری را برای بیت کوین و رمز ارزها رقم زد.

البته در کنار همه این مختصات، به نظر میرسد بازارها اثرپذیری جدی از ناحیه استمرار مجوز افزایش قیمت بنگاه ها در هفته بعد بگیرند. شرکت های بورسی متعددی در حوزه قطعات خودرویی، روغنی و سیمانی از مجوز افزایش قیمت خبر داده اند که به نظر میرسد دامنه این مجوزها همچنان ادامه دار باشد و سازمان حمایت به طیف دیگری از صنایع همچون دارویی ها و لبنی ها مجوز افزایش نرخ بدهد که مطمئنا در تصمیم بعدی بازارها نقش دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید