سایه ریسک‌ سیستماتیک بر سر بازار؛

پیش بینی تحولات بورس/چالش وعده‌های انتخاباتی تورم‌زا

کدخبر: ۴۱۵۳۸۲
در هفته آینده تحولات سیاسی خصوصا وعده‌های اقتصادی کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. وعده‌هایی که در نهایت به سیاست‌های تورم‌زا منتهی می‌شود چالش بازارها خواهد بود.
پیش بینی تحولات بورس/چالش وعده‌های انتخاباتی تورم‌زا

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر بورس به روند نزولی خود در سه هفته گذشته ادامه داد و شاخص کل بورس در مجموع 45 هزار و 475 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 109 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 14 هزار و 843 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، اما این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 3 هزار و 915 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 109 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 45 هزار و 475 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 4 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 2.5 درصدی هفته پیش نزول چشمگیری داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن پس از 10 روز صعود کرد و به سطح 383 هزار و 140 واحد رسید.

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 14 هزار و 843 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 383 هزار و 140 واحد رسید و بازدهی منفی 3.7 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی

پیش بینی بورس هفته

در دو روز پایانی هفته شاخص کل رشد کرد و شاخص هم وزن در روز چهارشنبه (پس از 10 روز) رشد کرد. علاوه بر این معاملات بازار سهام در هفته اخیر یک نشانه مثبت مهم داشت. در تمام روزهای هفته میزان خروج پول حقیقی روند نزولی داشت به طوری که رقم خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه 758 میلیارد تومان (معادل 77 درصد) کمتر بود. در نتیجه شاخص کل در مجموع دو روز انتهای هفته 13 هزار و 662 واحد رشد کرد. اما ناظران معتقدند بازار در روزهای آینده متاثر از متغیرهای سیاسی خواهد بود.

با مشخص شدن کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری تا حد زیادی رویکرد‌های دولت سیزدهم برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر شد. لذا می‌توان گفت ریسک‌های سیاسی و به طور کلی ریسک سیستماتیک بازار کاهش یافت و حتی بخشی از فعالانی که تصمیم برای معاملات خود را به پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول کرده بودند در انتهای هفته دست به خرید و فروش زدند. بنابراین برخی از ناظران رشد تقاضای بازار در روز چهارشنبه را متاثر از کاهش ریسک سیستماتیک و روشن شدن فضای پرابهام انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.    

اولین واکنش بازارها در انتهای هفته گذشته افزایش قیمت ارز و سکه بود. دلار به محدوده 23 هزار تومانی بازگشت و قیمت سکه طی سه روز بیش از 200 هزار تومان رشد کرد. گروهی از تحلیل گران که قائل به همسویی بازار سهام و قیمت دلار هستند در انتظار رشد شاخص هم‌جهت با دلار هستند. اما تحلیل‌گرانی که بر عوامل بنیادی تاکید دارند، معتقدند در کنار متغیرهای کلان اقتصادی در نهایت وضعیت مالی شرکت‌ها تعیین کننده قیمت سهام است. این گروه می‌گویند رشد نسبی قیمت سهام متاثر از گزارش‌های مالی شرکت‌ها است.

با این حال در دو هفته آینده تحولات سیاسی خصوصا وعده‌های اقتصادی کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. در سه روز ابتدایی آغاز تبلیغات نیز نمونه‌هایی از وعده‌های پول پاشی دیده می‌شود که مورد انتقاد اقتصاددانان واقع شده است. به نظر می‌رسد دال مرکزی مناظره‌های انتخاباتی مشکلات اقتصادی کشور باشد. علاوه بر این رشد تعداد دارندگان کد بورسی در سال گذشته و فراگیری سهام عدالت، بورس را بدل به موضوعی برای تبلیغات انتخاباتی و وعده‌های نامزدها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد. اگر فعالان بازار چشم انداز تورمی نسبت به آینده پیدا کنند، سمت تقاضای بازار تقویت خواهد شد. وعده‌های اقتصادی که به سیاست‌های تورم‌زا منتهی می‌شود به سرعت بر تقاضای بازارهای دارائی می‌افزاید. لذا می‌توان گفت بازار سهام در دو هفته آینده با چالش وعده‌های تورم‌زا یا به عبارتی چالش ریسک سیستماتیک مواجه خواهد بود.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید