امیدواری بورس بازان از ناامیدی بازار

موج های سینوسی در بورس

کدخبر: ۴۰۹۴۳۵
اقتصادنیوز: تداوم موج های پی در پی در بازار سرمایه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری1400 و به نتیجه رسیدن مذاکرات مربوط به احیای برجام، طبیعی است.
موج های سینوسی در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روز نخست هفته دوباره با بازیابی توان عرضه ها، شاهد ریزش دوباره شاخص بود. خودنمایی و پُرزوربودن عرضه‌ها در شرایط کنونی بازار نسبت به توان خریداران فعلا طبیعی مینماید، چرا که بازار هنوز نتوانسته از فضای بی اعتمادی دور شود. هر چند که بسیاری تاکید دارند دولت باید به کمک بورس بشتابد، چرا که استدلال میآوردند بورس سپر تورمی است اما فارغ از درستی و نادرستی این مباحث که در اندیشه این مجال و گفتار نیست و به نظر نیازمند گزاره های علمی برای اثبات آن است، سیاست‌گذار باید مسیر درستی را انتخاب کند، چرا که تجربیات گذشته، یادآور خاطرات تلخی برای بازیگران و فعالان بورسی است.

آنچه از منظر سیاست‌گذاری و اقتصاد میتوان به واسطه سیاست‌گذار میتواند به کمک بورس بشتابد، این است که سیاست‌گذار قبل از هر چیز نباید با تبعیت و اسیر شدن از موج شکل گرفته در حمایت از بورس، موجبات دوباره افزایش پایه پولی  و به تبع آن تورم را شکل دهد. بازار سرمایه نیازمند حمایت سیاست‌گذار است اما حمایت از جنس عدم دخالت.

صحیح ترین شیوه حمایت از بازار سرمایه نه تزریق پول تورم‌زا، بلکه نخست اعمال اقدامات و سیاست‌هایی در مسیر حذف محدودیت ها در بازار و دوم عمق بخشی به بازار به خاطر اینکه علاوه بر جذب سرمایه‌‌ها، توان ماندگاری سرمایه ها را در بازار داشته باشد.

این روزها بورس بازان و برخی از فعالان بازار سرمایه دوباره با جانبداری از بورس، تنها بخشی از حمایت دولت را می‌پسندند که بتواند بازار را هر چه سریع‌تر در یک بازه زمانی کوتاه مدت بازگرداند اما به نظر میرسد نقطه اشتباه در همین جاست، چرا که راه حل کوتاه مدت، دوران بازگشت بازار را هم کوتاه میکند و میتواند رمق بازار را هم به سرعت از بین ببرد. به نظر میرسد بهترین و صحیح ترین شیوه، همان سخت ترین و زمانبرترین مسیر ممکن باشد. حمایت های دولت با تبصره عدم دخالت دولت (نه تزریق پول) باید با شکل گرفتن فضای اعتماد، سرمایه گذار را دوباره به حضور در بازار ترغیب کند.

در این شرایط و فضای کنونی اقتصاد و سیاست در ایران که همه چیز به حالت مبهم و انتظار به سر میبرد، نباید بازار سرمایه را جز منفک و جدایی‌پذیر اقتصاد دانست و آن را در همان فضای کنونی اقتصاد مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل نوسانات روزانه طبیعی است و ممکن است این موج های پی در پی تا انتخابات ریاست جمهوری و به نتیجه رسیدن مذاکرات مربوط به احیای برجام حداقل تا پایان اردیبهشت ادامه یابد.   

شرایط صعودی لازم اما کافی نیست

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

بورس در اولین روز کاری این هفته، مسیر طی شده در روز چهارشنبه هفته گذشته را برگشت تا با افت بیش از یک درصدی، شاخص‌کل دوباره کانال 1.2 میلیون واحد را از دست بدهد. اگرچه در یک ساعت ابتدایی و با توجه به تقاضای خرید مناسبی که ثبت شده بود، انتظار می‌رفت روند بازار دوباره صعودی شود اما قدرت خریداران به قدری نبود که بتواند عطش فروشندگان را سیراب کند.

به هر حال بعد از ریزش 9 ماهه، همچنان عده زیادی هستند که تمایل دارند در اولین فرصت سبد خود را نقد کنند و از بازار خارج شوند. اگر در آمار و رفتار بازار دقیق شویم، میتوان المان‌هایی را یافت که ما را به روزهای آینده امیدوار کند اما اگر بخواهیم بی‌طرفانه نظر دهیم، شاید شرایط «لازم» برای صعودی شدن بازار مهیا شده باشد اما «کافی» نیست.

 

بورس_سپر_تورمی

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

امروز نیز همانند شنبه های دیگر بازار افت و خیز زیادی داشت. دامنه نامتقارن، مشتی از خروار رانت باز هم صدای تمام رسانه های فعال بورسی در آمد که دامنه نامتقارن را حذف کنید.

 قانونی که یک جمع کوچک برای میلیونها سهامدار تصویب و اجرا نموده و البته از چرخه خود، گرفتن بازخورد برای بازنگری در برنامه و قوانین را حذف کرده است. دیشب نیز هشتگی در توییتر ترند شد با عنوان #بورس_سپر_تورمی؛ که البته کاملا به حق و به جا این هشتگ ترند شد.

در دانشگاه اگر کسی حتی ۳ واحد از دروس اقتصاد همچون اقتصادسنجی را پاس کرده باشد می داند که تراکنشات مولد عملیاتی که منجر به رشد چرخه تولید می شود، کنترل کننده تورم و فزاینده ارزش پولی هستند. اما شنیده شد که بعضی اقتصاددانان بورس را عامل تورم خوانده اند.

یک آزمون ساده همچون دوربین-واتسون می تواند صحت این مدعا را اثبات کند که بورس رابطه مستقیمی با کنترل تورم داشته و تا حد زیادی از بروز تورم جلوگیری نموده است. اما به نظر، تحلیل‌های بعضی اقتصاددانان بر مبنا و محور داده های واقعی و علوم اقتصادی انجام نمی‌گیرد. بلکه بر اساس امیال حزبی انجام می شود.

اما از این موارد که بگذریم خبر خوب این است که هفته ای متفاوت و البته شنبه ای متفاوت از لحاظ ورود حقوقی به بازار را سپری نمودیم. بر خلاف نا امیدی اکثریت اهل بازار از وضعیت امروز، وضعیت نمادها بسیار امیدوار کننده است و به نظر از نیمه دوم فردا و نهایتا روز دوشنبه باید شاهد برگشت قوی بازار باشیم.

چرا که نسبت ورود حقوقی های کلان چشمگیر و البته رفتار آنها نشان دهنده تلاش برای ایجاد تعادل است. در پست های قبل نیز اشاره نمودیم که بازار فاصله زیادی با کف‌ خود ندارد.  تمام ناراحتی ها در بورس از عاملی بوجود می آید به اسم غم از دست دادن.

فراموش نکنید، همانطور که سهام خود را در مرداد ۹۹ نقد نکردید و سودهای خود را از دست دادید، در اینجا نیز با فروش های نابجا سود های زیادی از دست خواهید داد و البته غم این دو شباهت زیادی به همدیگر دارد.

بورس و تورم؛ واکنشی به یک ترند

دکتر تیمور رحمانی

 در داده‌های پولی ایران،  برای سه کل پولی داده منتشر می شود که شامل پایه پولی (M۰)، حجم پول (M۱) و حجم نقدینگی (M۲) است.سهام به‌عنوان یک دارایی بخشی از هیچ‌کدام از کمیت‌های سه‌گانه فوق نیست. بنابراین، بنا بر تعریف رسمی، افزایش ارزش سهام به معنی افزایش حجم نقدینگی نیست. در کشورهایی که کل‌های پولی دیگری غیر از حجم پول و نقدینگی منتشر می‌کنند، کل‌های پولی گسترده‌تری مانند M۳ و M۴ و حتی گسترده‌تر از آن وجود دارد که انواعی از اوراق بدهی و معدودی از سهام را شامل می‌شود. اما اصل موضوع آن است که کل‌های پولی یا شاید به تعریف جامع‌تر دارایی‌های نقد، می‌تواند به‌طور پیوسته طیف در حال تغییری داشته باشند. به‌طور طبیعی، هرچه یک دارایی به هر دلیلی نقدشونده‌تر شود و با سهولت بیشتری قابل تبدیل به بقیه دارایی‌ها شود(به این معنی که نگرانی از کاهش قیمت و تحمل هزینه به هنگام تبدیل آن به یک دارایی دیگر کمتر شود) به M۲ و حتی M۱ نزدیک‌تر می‌شود. در آن صورت، می‌تواند واجد آثاری در فشار تورمی باشد که حجم نقدینگی دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید