پیش بینی بازار سهام 17 فروردین 1400

تقاضای بورس تقویت می‌شود؟/ امید بورس به لیدر

کدخبر: ۴۰۳۵۲۱
اقتصادنیوز: معاملات امروز بازار سهام اگرچه می‌تواند با تقویت سمت تقاضا روبه‌رو شود اما بازیگران در انتظارات مذاکرات احیای برجام و تعیین تکلیف لوایح FATF هستند.
تقاضای بورس تقویت می‌شود؟/ امید بورس به لیدر

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز دوشنبه بازار سهام از نیمه دوم زمان معاملات با اوج گیری تقاضا در برابر عرضه، مانع ریزش بیشتر شاخص کل شد. اگرچه در پایان شاخص دوباره افت 6 هزارواحدی را تجربه کرد اما افزایش سطح تقاضا در برابر عرضه به نظر می‌رسد از روز سه شنبه هم خودنمایی کند و از این بابت وضعیت بازار در روز سه شنبه با تقویت سمت تقاضا روبه رو شود.

بسیاری نسبت به شرایط فعلی بازار نقد دارند و معتقدند بازار سرمایه باید به طور ساختاری به سمت یک بازار حرفه‌ای برود که هم فروشنده و هم خریدار به صورت فعال در بازار حاضر باشند و این در شرایطی ممکن است که هم سود خریدها و هم سود فروشنده ها میسر شود. با تمام این اوصاف از دید تحلیلگران مقصر اصلی اینکه چنین اتفاقی در بازار نمی‌افتد به بیرون بازار مربوط است و موانع بازار در مقام چالش‌ها همچنان بخش عمده‌ای از اعتماد بازیگران به بازار را به چالش کشیده اند.

برخی هم البته از نمای دیگری به بازار ورود کرده‌اند و شرایط کنونی را نقطه حساس توصیف کرده‌اند. از دید این دست از تحلیلگران بخشی از بازار توجه عمده خود را روی نوسانات دیگر بازارها همچون ارز، مسکن و بیت کوین و البته احتمال شکل‌گیری دور جدیدی از تورم متمرکز کرده اند. برخی دیگر انتظار بازار را با تعیین تکلیف روند مذاکرات روز سه شنبه کمیسیون برجام در وین و جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه بر سر تعیین تکلیف لوایح FATF  گره زده‌اند. با این رویکرد انتظارات بازار در تله احیای برجامی و لوایح FATF گیر کرده که به نظر می‌رسد فرصت رفتار عقلانی و بنیادی را از بازیگران می‌گیرد. 

خلاصه بورس

سیگنال مشابه پارسال

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

بعد از دو روز ناامید کننده و سقوط سنگین ارزش معاملات، جو کلی بازار در معاملات دیروز بهبود مختصری داشت. برخی نمادهای شاخص‌ساز همانند «شستا» از محدوده منفی در ابتدای بازار به محدوده مثبت در پایان معاملات قدم گذاشتند.

برخی نمادهای گروه سیمان نیز با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ سیمان به رنگ سبز درآمدند. گروه محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی نیز روند متعادلی داشتند. در نهایت رنج مثبت در دقایق پایانی در برخی نمادها همانند فولاد نیز سهامداران را به معاملات فردا خوشبین کرد.

اگرچه ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته رشد قابل توجهی داشت و از تعداد نمادهای گرفتار در صف فروش کاسته شد، اما همچنان سهامداران به حواشی بازار چشم دوخته‌اند و ترجیح می‌دهند دیدگاه محافظه‌کارانه خود را حفظ کنند.

از سوی دیگر با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و به دنبال این موضوع بار دیگر بسیاری از اصناف در آستانه تعطیلی قرار دارند.

سال گذشته تعطیلی اصناف باعث افزایش توجه به بورس شد. با این حال با توجه به از دست رفتن اعتماد سهامداران به این بازار، بعید است این موضوع بتواند در روند و جو کلی بازار تاثیرگذار باشد.

بازار یک‌طرفه

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

این روزها بازار ایران احتیاج به یک بازار دوطرفه همانند فارکس دارد که که بورس باز هم در صعود بشود سود کند و هم در شرایط نزولی. متاسفانه مسئولان ما نمیخواهند و یا نمی‌توانند این کار انجام دهند، چون که به ضرر آن‌هاست. یک عده‌ای دیدند که جیب بورسی‌ها در حال پُرشدن هست، به همین خاطر مانع رشد بورس به بهانه‌های مختلف شدند.

طبق انتظاری که وجود داشت، نیمه دوم بازار بهتر معامله شد که به خاطر واکنش به حمایت شاخص کل بود. در این موج صعودی کوتاه باز هم نوسان و باز هم سهام لیدر پُر نقش‌تر هستند. فردا هم انتظار میرود که سهام لیدر پر تقاضاتر از دیروز باشند

نقطه حساس در بازار

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل تا اواخر بازار حدودا 8000 واحد افت کرد ولی در دقایق پایانی با افزایش تقاضا و رنج مثبت در برخی از سهم های شاخص ساز  در نهایت با 6700 واحد کاهش نسبت به روز قبل به کار خود پایان داد.

با توجه به نشست طرفین برجام در روز سه شنبه، از یک سو شاهد توقف ریزش دلار در نزدیکی حمایت 24 هزار تومانی طی روز جاری بودیم و از سوی دیگر با رسیدن شاخص کل به محدوده حمایتی، به نظر می رسد که  سهامداران از منظر کوتاه مدت در نقطه ای حساس قرار دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید