پیش‌بینی اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام درهفته آتی

آمادگی بورس تهران برای احیای سطح حمایت بعدی؟

کدخبر: ۴۲۱۷۵۸
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس تا سطح حمایت بعدی 44 هزار واحد فاصله دارد و اگر روند هفته پیش را ادامه بدهد می‌تواند سطح حمایت بعدی را نیز احیا کند.
آمادگی بورس تهران برای احیای سطح حمایت بعدی؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 65 هزار و 340 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 213 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 6 هزار و 285 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

رشد بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 26 هزار و 94 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 213 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 65 هزار و 340 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 5.7 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 0.36 درصدی هفته پیش صعود چشمگیری داشته است.

رشد شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن 4 روز صعودی داشت و تنها در روز یکشنبه کاهش یافت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 285 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 376 هزار و 873 واحد رسید و بازدهی مثبت 1.7 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تمام روزهای معاملاتی بورس تهران شاخص کل روند صعودی داشت و در مجموع کل هفته بیش از 65 هزار واحد رشد کرد. بدین ترتیب شاخص کل پس از 36 روز به کانال 1.2 میلیونی بازگشت. آخرین بار در تاریخ 8 اردیبهشت ماه شاخص در محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد قرار داشت.

همچنین بازدهی 5.7 درصدی بورس بیشترین بازدهی هفتگی بازار در 13 هفته کاری سال 1400 است. شاخص هم وزن نیز که در هفته‌های منتهی به انتخابات روند نزولی داشت این هفته در مجموع بیش از 6 هزار واحد رشد کرد.

در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد بورس 5 هزار و 86 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 573 میلیاردی هفته پیشین، رشد 42 درصدی داشته است.

علاوه بر این در هفته اخیر میزان خروج پول حقیقی از بورس نیز کاهش یافت. اما در سه روز ابتدایی هفته خروج پول حقیقی ثبت شد و در مجموع کل هفته 110 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 22 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 93 درصدی داشته است. در روز چهار‌شنبه برای دومین روز کاری متوالی شاهد ورود نقدینگی حقیقی به بازار بودیم. روز سه‌شنبه 239 میلیارد و روز چهارشنبه 378 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.

از سوی دیگر میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 562 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 328 میلیارد تومان بیشتر بود که رشد 140 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین ارزش صف‌های فروش نیز نزول 22 درصدی داشته است. در روز چهارشنبه رقم مازاد عرضه بازار به 607 میلیارد تومان سقوط کرد که پائین‌ترین رقم در 88 روز کاری گذشته از 20 بهمن سال 99 به این سو است. بنابراین روندهای درونی بورس نشان می‌دهد که بازار پتانسیل صعود به سطوح بالاتر را دارد. شاخص تا سطح حمایت بعدی 44 هزار واحد فاصله دارد و اگر روند هفته پیش را ادامه بدهد می‌تواند سطح حمایت بعدی را نیز احیا کند.

برخی از تحلیل‌گران علت رشد چشمگیر شاخص بورس را افزایش انتظارات تورمی می‌دانند و برخی دیگر علت آن را کنار رفتن یک ریسک سیستماتیک مهم -یعنی انتخابات ریاست جمهوری- می‌دانند. این گروه از تحلیل‌گران معتقدند که فارغ از نتیجه انتخابات، مشخص شدن چهره رئیس دولت سیزدهم کافی بود تا سهام داران بتوانند تصمیمات اقتصادی خود را بگیرند. در عین حال گروهی از تحلیل‌گران اقتصادی نیز نسبت به رشد انتظارات تورمی هشدار می‌دهند و معتقدند گرایش دولت آینده به سیاست‌ها مالی انبساطی می‌تواند تورم افسارگسیخته فعلی را به ابرتورم تبدیل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید