گزارش «اقتصادنیوز» از بازدهی بازار در آخرین ماه بهار؛

کاهش خروج سهامداران از بورس +نمودار

کدخبر: ۴۲۰۸۸۱
پس از بازدهی منفی بازار سهام در دو ماه ابتدایی سال 1400، بازدهی بورس در خرداد مثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه 31 خرداد به سطح یک میلیون و 168 هزار واحد رسید تا خرداد ماه را در سطحی بالا‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد.

روند بورس خرداد

بازدهی مثبت بورس

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 168 هزار واحد بازدهی بورس در خرداد ماه به مثبت 1.2 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد بود.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری خرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی اردیبهشت 13 هزار و 822 واحد بالا‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت 6.8 درصدی را در خرداد پشت سر گذاشت.

روند بورس خرداد

کاهش 16 درصدی میانگین خروج پول حقیقی

در 21 روز معاملاتی خرداد ماه تنها در 2 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در خرداد 6 هزار و 228 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 296 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به رقم 354 میلیارد تومانی اردیبهشت ماه افت 16 درصدی دارد.

افزایش اندک میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در خرداد ماه 233 هزار و 823 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 11 هزار و 134 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد 1.7 درصدی داشته است.   

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 80 هزار و 345 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 3 هزار و 825 میلیارد تومان است که نسبت به اردیبهشت‌ماه رشد 33 درصدی داشته است. رشد میانگین ارزش معاملات سهام نشانه رونق معاملات بازار سهام است.

افت میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ماه 2 هزار و 497 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 36 درصد کاهش یافته است.

رشد میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ماه 305 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 88 میلیارد تومانی اردیبهشت ماه 246 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 2 هزار و 192 میلیارد تومان کمتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد عرضه 2 هزار و 192 میلیارد تومانی بسته شده است.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید