گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

نزول شاخص بورس تهران پس از 2 هفته

کدخبر: ۴۲۳۵۳۹
اقتصادنیوز: امروز 12 تیر 1400 شاخص‌ کل بورس پس از 10 روز کاری نزول کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 10 هزار و 923 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 246 هزار واحد رسید.

بورس

ریزش شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 2 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن با افزایش عرضه‌های بازار شاخص کل روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 10 هزار و 923 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 246 هزار و 55 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز نزول کرد و هزار و 330 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 382 هزار و 848 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 23 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 111 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 170 نماد رشد قیمت داشتند که 109 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. همچنین 280 نماد کاهش قیمت داشتند که 204 نماد بورسی و 76 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی

در اولین روز کاری هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 348 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وتجارت (بانک تجارت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند و سه نماد «نوری»، «پارس» و «شفن» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ولکار صدرنشین است و ومدیر و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، کرمان و شصدف پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» از جمله شستا، وغدیر، وصندوق، وبانک و وامید کاهش یافت و این گروه یکپارچه قرمزپوش شد. 

همچنین قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (مثل شپنا، شبریز، شتران و شسپا) و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» (مثل وبملت، وتجارت، وبصادر، وپارس، ونوین، وملل و وپست) کاهش یافت.

افزایش ارزش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 51 درصد کاهش یافت و در رقم 214 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 23 درصد افزایش یافت و هزار و 115 میلیارد تومان شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 140 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای وتوصا (سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) و ولکار (لیزینگ کارآفرین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 67 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، غدام (خوراک دام پارس)  و ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 470 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 0.17 درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد با رشد 1.7  درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 542 میلیارد تومان رسید.

برکت و کرمان صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 395 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نوری رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد کرمان و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز کرمان (سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) با تعداد یک میلیارد و 66 میلیون و 418 هزار و 545 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. خگستر و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید