گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

افزایش نقدشوندگی بورس

کدخبر: ۴۲۲۰۱۵
اقتصادنیوز: امروز 5 تیر 1400 شاخص‌های بورس صعود کردند و شاهد سومین روز متوالی ورود سهام‌داران به بازار بودیم.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 20 هزار و 728 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 233 هزار واحد رسید.

بورس

رکورد صعود شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 12 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 20 هزار و 728 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 233 هزار و 783 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز برای چهارمین روز پیاپی صعود کرد و 4 هزار و 23 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 380 هزار و 903 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 151 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 767 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 297 نماد رشد قیمت داشتند که 215 نماد بورسی و 82 نماد فرابورسی بودند. همچنین 157 نماد کاهش قیمت داشتند که 108 نماد بورسی و 49 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 63 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سومین روز ورود پول حقیقی

روز شنبه بورس سنت شکنی کرد و برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 331 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. برای اولین بار در 6 ماه گذشته از 3 دی ماه سال 99 تا به امروز شاهد ورود پول حقیقی در 3 روز متوالی هستیم. پس از 119 روز کاری این سنت بازار شکسته شد که نشان از بهبود وضعیت بازار سهام دارد.  

در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 56 میلیارد تومان بود. پس از شستا، بوعلی (پتروشیمی بوعلی) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز «شستا»، «فولاد» و «اخابر» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «وسرضوی»، «وتجارت» و «یاسا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ومدیر صدرنشین است و شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز شصدف، لطیف و رافزا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (مثل ونفت، شپنا، شتران و شبریز) و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» (مثل شستا، وغدیر، وصندوق و وامید) افزایش یافت. 

کاهش ارزش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 17 درصد کاهش یافت و در رقم 622 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 12 درصد کاهش یافت و هزار و 187 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار نیز به رقم 565 میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در 89  روز کاری گذشته از 20 بهمن سال 99 به این سو است. 

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 160 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، ومدیر (مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 66 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، بکاب (صنایع جوشکاب یزد) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 653 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 7 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 1.7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 104 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 84 روز کاری گذشته از 27 بهمن سال 99 تا به امروز است. 

شپنا و خساپا صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 281 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فملی و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا (خودروسازی سایپا) با تعداد 763 میلیون و 725 هزار و 29 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. خپارس و ذوب نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید