بازگشت پس از 6 ماه؛

شاخص در آستانه کانال 1.5 میلیونی

کدخبر: ۴۳۳۰۵۶
شاخص کل تا کانال 1.5 میلیونی 16 هزار واحد فاصله دارد و می‌تواند روز شنبه پا به کانال جدید بگذارد.
شاخص در آستانه کانال 1.5 میلیونی

به گزارش اقتصادنیوز ، سهام داران و فعالان بورس تهران در حالی خود را برای معاملات روز شنبه آماده می‌کنند که شاخص کل در نزدیکی کانال 1.5 میلیونی قرار گرفته است. برای پیش بینی بورس امروز –شنبه بیست و سوم مرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 30 هزار و 778 واحد صعود کرد، شاخص هم‌وزن 4 هزار و 162 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس 423 واحد بالا آمد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 311 نماد رشد قیمت و 159 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 64 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 32 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه)، رینگ سازی مشهد (خرینگ) و پارس الکتریک (لپارس)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نماد غگیلا (پگاه گیلان)، شاروم (پتروشیمی ارومیه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت خوراک دام پارس (غدام)، کابل البرز (بالبر) و معدنی دماوند (کدما) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا 713 میلیارد تومانی بسته شد.

بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات چهارشنبه 18 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 81 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 3 درصد افت کرد و در رقم هزار و 202 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 3 درصد افزایش یافت و 489 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت پتروشیمی پارس (با نماد معاملاتی پارس) با صف‌ خرید 281 میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از پارس، نمادهای سپید (سپید ماکیان) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 108 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، غدام (خوراک دام پارس) و ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس بیش از 2 درصد رشد کردند. علاوه بر این نقدشوندگی بازار تقویت شد و ارزش معاملات خرد 14 درصد افزایش یافت. دیگر نشانه مثبت معاملات چهارشنبه افزایش قیمت سهام 64 درصد نمادهای بازار و رشد 4 هزار و 162 واحدی شاخص هم وزن است.

اما از سوی دیگر 2 نشانه منفی نیز در بازار دیده می‌شود. روز چهارشنبه تقاضای بازار کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز چهارشنبه با افت 3 درصدی به رقم هزار و 202 میلیارد تومان رسید و ارزش مازاد تقاضای بازار 713 میلیارد تومان شد. هرچند که همچنان تقاضای بازار بیش از عرضه‌ها است اما ارزش مازاد تقاضا نسبت به روز قبل کاهش 7 درصدی داشته است.

دومین نشانه نزولی بازار خروج پول حقیقی برای پنجمین روز متوالی است. روز چهارشنبه 50 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی خارج شد که نسبت به روز سه‌شنبه افزایش داشته است.

در روندهای درونی بازار هم نشانه‌های مثبت دیده می‌شود و هم نشانه‌های منفی وجود دارند. اما یک عامل بیرونی موجب شده است که تحلیل‌گران به رشد شاخص کل امیدوار باشند. یکی از عوامل رشد قیمت‌ها در بازار سهام در هفته اخیررشد قیمت دلار بوده است. دلار این هفته وارد کانال 26 شد و در حوالی نیمه این کانال ماندگار شده است.

 بدین ترتیب با توجه به وجود مازاد تقاضا در بازار و تداوم رشد قیمت دلار می‌توان گفت که عوامل صعودی بورس قوی‌تر هستند. شاخص کل تا کانال 1.5 میلیونی 16 هزار واحد فاصله دارد و می‌تواند روز شنبه پا به کانال جدید بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید