بررسی عوامل صعودی و نزولی بورس؛

جدال نیروهای درونی و بیرونی در بازار سهام

کدخبر: ۴۲۹۷۵۳
در روزهای گذشته روندهای درونی بازار سمت و سوی نزولی داشته اما عوامل بیرونی می‌توانند بورس را بالا بکشند.
جدال نیروهای درونی و بیرونی در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، پس از دو هفته که روزهای معاملاتی بورس تنها 3 روز بود،‌ بورس در آستانه هفته دوم مرداد ماه قرا گرفته است. سهام داران و فعالان بورس تهران در حالی خود را برای معاملات روز شنبه آماده می‌کنند که شاخص کل در محدوده یک میلیون و 316 هزار واحد قرار گرفته است. برای پیش بینی بورس امروز –شنبه نهم مرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس هزار و 606 واحد صعود کرد، شاخص هم‌وزن هزار و 159 واحد افت کرد و شاخص کل فرابورس 176 واحد بالا آمد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 169 نماد رشد قیمت و 296 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه اغلب شرکت‌های سیمانی‌ بازار سهام در جدول نمادهای با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند. در بورس شرکت‌های بیمه البرز (البرز)، سیمان سپاهان (سپاهان) و سیمان دورود (سدور)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران)، آریا (پلیمر آریا ساسول) و ساوه (سیمان ساوه) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت مهندسی نصیر ماشین (خنصیر)، جام دارو (فجام) و کمباین سازی ایران (تکمبا) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پگاه فارس (غفارس)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 15 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات چهارشنبه 76 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 56 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 507 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 522 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 270 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای ارفع (شرکت آهن و فولاد ارفع) و شاراک (پتروشیمی شازند اراک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 58 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، کتوکا (تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) و کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاهد رشد اندک شاخص کل بورس بودیم. با این حال 3 نشانه نزولی مهم در بازار دیده می‌شود.

 در یک ساعت ابتدایی معاملات شاخص کل حدود 6 هزار واحد رشد کرد و تا سطح یک میلیون و320 هزار واحد بالا رفت. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در سطح یک میلیون و 316 هزار واحد متوقف شد.  

علاوه بر این تقاضای بازار نیز کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز چهارشنبه با کاهش 8 درصدی به رقم 507 میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار به رقم 15 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه رشد 25 درصدی داشته است. همچنین قیمت سهام 62 درصد نمادهای بازار کاهش یافت وو شاخص هم وزن هزار و 159 واحد افت کرد.

بدین ترتیب روندهای درونی بورس نشان می‌دهد که انرژی صعودی بازار فروکش کرده است و ممکن است در اولین روز هفته شاهد افت شاخص‌ها باشیم. اما در مقابل رشد قیمت دلار می‌تواند سیگنال مثبت قدرتمندی برای بازار سهام باشد و موجب رشد قیمت سهام شرکت‌های کامودیتی محور و صادراتی باشد. این دسته از شرکت‌ها در بازار سهام تهران وزن قابل توجهی دارند و می‌توانند شاخص کل را بالا بکشند. بنابراین معاملات امروز صحنه جدال عوامل صعودی بیرونی و عوامل نزولی داخلی بازار است.

پیش بینی بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید