بررسی روند بازار سهام در هفته پیش رو؛

پیش‌بینی روند بورس تهران در انتهای تابستان

کدخبر: ۴۳۹۴۶۲
اقتصادنیوز: در هفته پیش رو چشم امید سهام‌داران به افزایش قیمت دلار است. در پایان هفته قیمت دلار روند صعودی پیدا کرد و به کانال 28 هزار تومان نزدیک شد. از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه و فصلی که در پایان شهریور و ابتدای مهرماه منتشر خواهد شد می‌تواند روند بازار را تعیین کند.
پیش‌بینی روند بورس تهران در انتهای تابستان

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 5 هزار و 382 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 526 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 10 هزار و 723 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس

رشد بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 2 هزار و 948 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 526 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 382 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.35 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 2 درصدی هفته پیش بهبود چشمگیری داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 723 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 466 هزار و 95 واحد رسید و بازدهی مثبت 2.35 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

پس از آن که شاخص کل نتوانست از سقف مقاومت یک میلیون و 550 هزار واحد عبور کند، دچار نوسانات پُر دامنه‌ای شد. در ابتدای هفته تا سطح یک میلیون و 541 واحد رشد کرد اما پس از آن در روز یکشنبه کمی نزول کرد و رشد روز دوشنبه نیز کمتر از آن بود که افت روز قبل را جبران کند. با این حال انتظار نمی‌رفت که روز سه‌شنبه شاخص کل 15 هزار واحد ریزش کند.

تحلیل‌گران چند عامل را برای توضیح سقوط روز سه‌شنبه معرفی کردند. عرضه اولیه‌های روز چهارشنبه، کاهش قیمت دلار و رود کاهشی تقاضای حقیقی بازار از جمله این عوامل بودند. از ابتدای هفته ارزش مازاد تقاضای بازار نزولی شد و هم‌پای آن روند ورود نقدینگی حقیقی نیز کاهشی بود. این روند تا آن جا پیش رفت که روز سه‌شنبه بازار با خروج پول حقیقی مواجه شد. خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه تکرار شد و شاخص‌های بازار رشد بسیار اندکی داشتند. در نتیجه می‌توان گفت بورس در دو روز پایانی هفته وضعیت نزولی داشت.       

در هفته پیش رو چشم امید سهام‌داران به افزایش قیمت دلار است. در پایان هفته قیمت دلار روند صعودی پیدا کرد و به کانال 28 هزار تومان نزدیک شد. از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه و فصلی که در پایان شهریور و ابتدای مهرماه منتشر خواهد شد می‌تواند روند بازار را تعیین کند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که رفته رفته از ریسک‌های اقتصاد سیاسی بازار کاسته می‌شود. هرچند که چشم انداز مثبتی درباره احیای برجام وجود ندارد، اما از انتظارات منفی درباره کابینه دولت سیزدهم کاسته شده است. برخلاف پیش بینی‌ها دولت جدید از اقدامات عجولانه پرهیز داشته است و وزرای اقتصادی بر عدم مداخله دولت در ساز و کار بازار تاکید داشته‌اند. بنابراین با همین روند فعلی و با فرض ثبات یا صعود قیمت دلار به نظر می‌رسد بازار سهام نیز در میان مدت روند صعودی داشته باشد.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید