گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در آخرین روز تابستان؛

بورس به پائیز رسید/ پایان نزولی هفته

کدخبر: ۴۴۲۴۴۳
اقتصادنیوز: در روز چهارشنبه، 31 شهریور 1400، نماگرهای اصلی بازار سهام افت داشتند و 75 درصد نمادها قرمزپوش شدند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس 4 هزار 834 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 386 هزار واحد رسید.

بورس

عقب نشینی شاخص‌ها در روز پرنوسان

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 2 هزار واحد افت کرد. اما این روند تنها در 30 دقیقه ابتدایی تداوم داشت و پس از آن شاخص نزولی شد. شاخص در ساعت 11 تا سطح یک میلیون و 379 هزار واحد پائین آمد که کمترین رقم در معاملات امروز بود. در 90 دقیقه پایانی روند تغییر شاخص صعودی شد و در پایان معاملات شاخص کل به رقم یک میلیون و 386 هزار واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 4 هزار و 843 واحد نزول کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 6 هزار و 23 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 415 هزار و 495 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 157 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 564 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 116 نماد رشد قیمت داشتند که 83 نماد بورسی و 33 نماد فرابورسی بودند. همچنین 379 نماد کاهش قیمت داشتند که 268 نماد بورسی و 111 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 23 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 75 درصد بازار افت قیمت داشتند.

روز چهارشنبه برای ششمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 609 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 121 میلیارد تومان بود. پس از فجهان، برکت (شرکت دارویی برکت) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

روند صعودی سکه و دلار؛در اکوایران ببینید:

لیدرهای بازار

روز چهارشنبه نمادهای «پارس»، «شستا» و «فخوز» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «شپنا»، «شتران» و «وصندوق» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فجهان» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «سمگا» و «ومهان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و کالا و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، مدیریت و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد تنزل کرد و در رقم 349 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 48 درصد کاهش یافت و 235 میلیارد تومان شد.

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) با صف‌ خرید 103 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اتکای، نمادهای شکام (صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) و توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کالا (شرکت بورس کالای ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 52 میلیارد تومانی داشت. پس از کالا، آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین)  و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 363 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 34 درصد کاهش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 8 هزار و 868 میلیارد تومان رسید.

فولادی‌ها صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز فسبزوار (پارس فولاد سبزوار) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 783 میلیارد تومان بود.

پس از فسبزوار، فجهان بیشترین ارزش معاملات را داشت و کالا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فرابورس و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) با تعداد 975 میلیون و 75 هزار و 189 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. خگستر و کرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید