گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در اولین روز کاری پائیز؛

بورس تهران گاوی شد/ بازگشت قدرتمند بازار

کدخبر: ۴۴۳۱۰۵
اقتصادنیوز: امروز 3 مهر 1400 شاخص کل بیشترین رشد سال 1400 را ثبت کرد و پس از 6 ورود نقدینگی حقیقی ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس پس از 2 روز صعود کرد و 35 هزار و 653 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 422 هزار واحد رسید. 

01

صعود بزرگ

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 15 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 35 هزار و 653 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 422 هزار و 104 واحد رسید.

بدین ترتیب شاخص پس از 2 روز به کانال 1.4 میلیونی بازگشت. صعود 35 هزار واحدی شاخص کل بیشترین میزان رشد شاخص در سال 1400 است.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 7 هزار و 442 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 422 هزار و 941 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 293 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 857 واحد رسید.

02

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 392 نماد رشد قیمت داشتند که 284 نماد بورسی و 108 نماد فرابورسی بودند. همچنین 105 نماد کاهش قیمت داشتند که 68 نماد بورسی و 37 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 78 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 21 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی پس از 6 روز

روز شنبه پس از شش روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 276 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 102 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

روز شنبه نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «کالا»، «فسبزوار» و «آپ» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «فرابورس» و «فجهان» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و شستا و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، مدیریت و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 27  درصد رشد کرد و در رقم 445 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 126 درصد افزایش یافت و 532 میلیارد تومان شد.

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 71 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 157 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، کالا (شرکت بورس کالای ایران) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 24 هزار و 859 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 73 درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با افت 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 202 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که 60 درصد ارزش کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد به 13 هزار و 83 میلیارد تومان بالغ شد که رشد 212 درصدی را نسبت به روز چهاشنبه نشان می‌دهد.

فسبزوار و دی صدرنشینان جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 534 میلیارد تومان بود.

پس از فسبزوار، فجهان بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و اتکای در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 606 میلیون و 675 هزار و 123 سهم در صدر قرار گرفته است. فجهان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. خودرو و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

03

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید