گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در اولین روز هفته؛

جهش بلند بورس/سرانه خرید حقیقی‌ها رکورد زد

کدخبر: ۴۴۴۵۶۶
اقتصادنیوز: امروز 10 مهر 1400 شاخص کل بورس تهران بیشترین رشد سال 1400 را ثبت کرد، پس از 3 روز نقدینگی حقیقی وارد بازار شد و سرانه خرید هر حقیقی رکورد 10 روزه را شکست.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 36 هزار و 497 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 473 هزار واحد رسید که بیشترین رشد شاخص در سال جاری است. 

بورس

صعود بزرگ

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی حدود 20 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 36 هزار و 497 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 473 هزار و 482 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 31 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 424 هزار و 825 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 396 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 301 واحد رسید.

بورس

افزایش ارزش سرانه خرید هر حقیقی

امروز سرانه خرید هر معامله‌گر حقیقی به 19 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید که بیشترین رقم در 10 روز کاری گذشته از 24 شهریور به این سو است. 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 53 درصد رشد کرد و در رقم 650 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 74 درصد کاهش یافت و 68 میلیارد تومان شد. 

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 70 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و شغدیر (پتروشیمی غدیر) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 20 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 313 نماد رشد قیمت داشتند که 229 نماد بورسی و 84 نماد فرابورسی بودند. همچنین 174 نماد کاهش قیمت داشتند که 118 نماد بورسی و 56 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی پس از 3 روز

روز شنبه، پس از 3 روز کاری، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 146 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام کچاد (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 53 میلیارد تومان بود. پس از کچاد، شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

روز شنبه نمادهای «فارس»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «سفارس»، «آپ» و «فایرا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «اتکای» و «سمگا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کیمیاتک صدرنشین است و فسبزوار و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، مدیریت و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در اولین روز هفته قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» مثل شپنا، شراز، شاوان، شبندر، شتران، شبریز، شسپا، شبهرن، شرانل، ونفت و شپاس و گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» مثل وغدیر، وبانک، شستا، وامید و وصندوق افزایش یافت و این دو گروه یکپارچه سبزپوش شدند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 676 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 42 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 8 هزار و 134 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که 42 درصد ارزش کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد به 7 هزار و 53 میلیارد تومان بالغ شد که افت 65 درصدی را نسبت به روز چهاشنبه نشان می‌دهد.

شبندر و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 254 میلیارد تومان بود.

پس از شبندر، نماد کالا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد کدما و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 705 میلیون و 363 هزار و 743 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شبندر تعلق داشت. کرمان و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید