گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

خودرویی‌ها صدرنشین بورس تهران

کدخبر: ۴۴۴۸۳۲
اقتصادنیوز: در پایان معاملات امروز 11 مهر 1400 نمادهای خودرویی بیشترین افزایش قیمت و بیشترین حجم معامله را داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز، در روزی که نیم تریلیون تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد، شاخص کل بورس 3 هزار و 213 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 476 هزار واحد رسید.

بورس

رشد اندک شاخص بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس صعودی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند بازار نزولی شد و در پایان معاملات شاخص با رشد اندک 3 هزار و 123 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 476 هزار واحد رسید.

اما شاخص هم وزن با افت 2 هزار و 248 واحدی در سطح 422 هزار و 578 واحدی ایستاد تا شاهد دو دمای متفاوت در بازار باشیم. همچنین شاخص کل فرابوس 18 واحد رشد کرد و در سطح 21 هزار و 320 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 147 نماد رشد قیمت داشتند که 113 نماد بورسی و 34 نماد فرابورسی بودند. همچنین 336 نماد کاهش قیمت داشتند که 230 نماد بورسی و 106 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 68 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

 لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «فارس»، «تاپیکو» و «ومعادن» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شگویا»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کیمیاتک صدرنشین است و فسبزوار و کالا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی از کامودیتی‌محورها

روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 563 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهم‌های کامودیتی محور و بزرگان صنعتی بازار اختصاص داشت. این در حالی است که طی روزهای اخیر قیمت جهانی کامودیتی‌ها رو به افزایش بوده است. بیشترین خروج پول حقیقی را فجهان (شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 94 میلیارد تومان بود. پس از فجهان، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

فسبزوار، فملی، شستا، فولاد، رمپنا، وبملت، پارسان، شپنا، شگویا، شپدیس، پترول، صبا و فارس دیگر نمادهای بزرگ بورس و فرابورس هستند که بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش نقدشوندگی بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و282 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 8 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 988 میلیارد تومان رسید. 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 41 درصد افت کرد و در رقم 381 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 84 درصد افزایش یافت و 125 میلیارد تومان شد. 

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 74 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 28 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی)  و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف فروش داشتند.

کالا و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 237 میلیارد تومان بود.

پس از کالا، تاپیکو بیشترین ارزش معاملات را داشت و فرابورس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 919 میلیون و 153 هزار و 944 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از دی، نمادهای خودرویی بیشترین حجم معامله را داشتند. خودرو در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خبهمن تعلق داشت. خساپا و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید