گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام تهران

صعود بی‌سابقه شاخص هم وزنِ بورس پایتخت

کدخبر: ۴۳۴۹۸۵
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس تهران مرداد ماه را صعودی به پایان برد و سبزپوش به استقبال شهریور رفت. در معاملات روز یکشنبه شاخص هم وزن بیشترین میزان رشد در 6 ماه گذشته را ثبت کرد و شاخص کل 15 هزار واحد صعود کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، پس از تعطیلات کرونایی بازار سهام، در آخرین روز کاری مرداد ماه شاخص کل بورس 15 هزار و 555 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 515 هزار واحد رسید.

بورس

بیشترین رشد شاخص هم وزن در 6 ماه گذشته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس صعودی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بیش از 13 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص با رشد 15 هزار و 555 واحدی نسبت به روز یکشنبه به سطح یک میلیون و 515 هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن با رشد 7 هزار و 707 واحدی در سطح 436 هزار و 25 واحدی ایستاد. رقم 7 هزار و 707 واحدی بیشترین میزان رشد شاخص هم وزن در 6 ماه گذشته است. در 119 روز کاری گذشته هیچ گاه شاخص هم وزن به این میزان صعود نکرده بود. 

همچنین آخرین بار که شاخص هم وزن در سطح 436 هزار واحد قرار داشت به 21 فروردین ماه برمی‌گردد. بدین ترتیب شاخص هم وزن پس از 86 روز به این رقم بازگشته است. 

شاخص کل فرابوس نیز 318 واحد رشد کرد و در سطح 21 هزار و 876 واحد قرار گرفت.

بورس

 لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «نوری»، «شتران» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. خودرو، اخابر، شپنا، کگل، وبملت، وتجارت و وپارس دیگر نمادهای بزرگ سبزپوش بازار بودند.

همچنین سه نماد «شستا»، «میدکو» و «وسرضوی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 352 نماد رشد قیمت داشتند که 256 نماد بورسی و 96 نماد فرابورسی بودند. همچنین 121 نماد کاهش قیمت داشتند که 79 نماد بورسی و 42 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 73 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 25 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی

روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 187 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز یکشنبه افزایش 140 درصدی داشته است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 114 میلیارد تومان بود. پس از سمگا، فولاد (فولاد مبارکه) و سپید (شرکت سپید ماکیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نماد شتران (پالایش نفت تهران) با 61  میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای خساپا (خودروسازی سایپا) و خودرو (ایران خودرو) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 10 درصد افت کرد و در رقم 893 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 14 درصد کاهش یافت و 412 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات به 481 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه افت 5 درصدی را نشان می‌دهد. 

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور (مدیریت) با صف‌ خرید 101 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیرت، نمادهای کنور (شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور) و کالا (بورس کالا) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 88 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، غدام (خوراک دام پارس) و ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) بیشترین صف فروش را داشتند.

 افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 20 هزار و 975 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 26 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز 59 درصد کاهش یافت و به 7 هزار و 594 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 34 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 11 هزار و 54 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در سال 1400 است.

سپید و خساپا صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام سپید (شرکت سپید ماکیان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 467 میلیارد تومان بود.

پس از سپید، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا (خودروسازی سایپا) با تعداد یک میلیارد و 352 میلیون و 860 هزار و 240 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. خپارس و وسخوز نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید