پیش بینی بازار سهام در هفته پایانی آبان 1400

سیگنال تردید به رونق معاملات بورس تهران

کدخبر: ۴۵۳۹۶۰
اقتصادنیوز: در هفته پیش رو معاملات بازار سهام پتانسیل تداوم بهبود و رونق هفته قبل را دارد. اگرچه موقعیت خریداران تقویت یافته اما تزلزل و ناپایداری حاکم بر بازار، هفته پایانی آبان را میتواند باز هم برخلاف هفته سوم آبان با نوسان شدیدتری همراه کند.
سیگنال تردید به رونق معاملات بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در هفته جاری (پایان معاملات چهارشنبه 12 آبان تا پایان معاملات چهارشنبه 19 آبان) با بازدهی مثبت 4.1 درصدی و شاخص کل هم وزن نیز در هفته جاری (پایان معاملات چهارشنبه 12 آبان تا پایان معاملات چهارشنبه 19 آبان)  با بازدهی مثبت 4.5 درصدی مواجه شد.  

شاخص کل در هفته گذشته دوباره مسیر صعودی خود را به نیمه بعد از کانال 1.4 میلیون واحد عبور داد. اکنون شاخص در مسیری به سر می برد که نمیتوان نسبت به تداوم شرایط صعودی مطمئن بود. نوسانات شدید بازار سهام متاثر از رُخدادهای سیاستماتیک و سهم بالایی از تردید و انتظار خریداران در روند معاملات، شرایط را ناپایدار کرده است.

با این وصف آنچه بازار را میتواند تحت تاثیر قرار دهد، تصمیم گیری های دولت در دو مسئله مهم قیمت گذاری دستوری خودرو و حذف دلار 4200 تومانی است. اگرچه روز چهارشنبه سیگنال های متعدد و رسمی حکایت از حذف قیمت گذاری دستوری و حذف دلار 4200 تومانی میداد اما به نظر میرسد مخالفت ها دو تصمیم اساسی در این زمینه را همچنان با تردید روبه رو کرده است.

تردید در تغییر ریل سیاست گذاری

در تازه ترین رویدادها، خبر رسید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور نسبت به افزایش قیمت خودرو درب کارخانه های (خودروسازان ایرانی) که به تازگی از قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت خارج شده بودند، مخالفت کرده است. قرار است در روز شنبه در وزارت صمت نسبت به این موضوع با حضور خودروسازان تصمیم اصلی گرفته شود.

همچنین در رویداد دیگر، در حالی برخی لایحه حمایت از اقشار آسیب پذیر را در قالب حذف دلار 4200 تومانی در بودجه سال آینده حتمی میدانند اما بررسی جلسات اقتصاددانان با رئیس جمهور و اخبار جسته و گریخته از منابع آگاه نشان میدهد که به این راحتی قرار نیست سیاست توزیع دلار 4200 تومانی حذف شود.

معاملات بازار سهام در هفته جاری میتواند تحت تاثیر جزییات این تصمیم گیری ها شرایط متفاوتی را تجربه کند؛ فضای تردید و ابهام در سپهر اقتصاد ایران نه بازار سهام، بلکه همه بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

از همین ناحیه تداوم تردید و انتظار معامله گران، به نظر میرسد در صورت تداوم حرکت صعودی شاخص ها در هفته جاری، شاهد پیوست نوسانات در مسیر شاخص خواهیم بود. برآیند نیروهای درونی بازار سهام هم گویای این است که رفتار بازار تمایل دارد سمت تقاضا را در روز ابتدایی هفته تقویت کند اما با توجه به تجربه رفتار بورس بازان در هفته های گذشته و اثرپذیری بازار از رویدادهای سیستماتیک بعید است شاخص از کانال 1.4 میلیون واحد به راحتی عبور کند و در نقطه 1.5 میلیون واحد بایستد.

سیگنال مثبت شاخص های عملکردی بازار

فاصله میان ارزش صف های خرید و فروش حقیقی ها هم حکایت از توان خریداران دارد. الگوی رفتار معامله گران نشان میدهد خریداران در هفته سپری شده موقعیت خود را تقویت کرده اند. سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم نشان میدهد خریداران بیشتر در موقعیت معامله قرار میگیرند. ارزش معاملات بازار سهام در هفته سپری شده هم بالا ارزیابی میشود؛ سهم ارزش معاملات خُرد هم در هفته گذشته به بالای 5 هزار میلیارد تومان برگشت. تمام شاخص های عملکردی بازار سهام هم نشان میدهد مسیر رونق معاملات در بازار سهام ترمیم شده اما بستگی دارد بورس بازان نسبت به هر یک از تصمیمات سیاست گذار چه واکنشی نشان میدهند.

در مختصات کنونی، شاخص کل توان رشد را البته از ناحیه تداوم افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت نفت و کامودیتی ها میتواند تجربه کند اما تردیدها تصمیمات سیاست‌گذار شرایط برای تداوم و پایداری بهبود معاملات را همچنان متزلزل نگه داشته است.

بر مبنای همین فروض و گزاره هاست که معاملات هفته پایانی آبان، تداوم بهبود موقعیت خریداران را ممکن میکند اما این وضعیت هم متزلزل و هم تحت تاثیر تصمیمات سیاست گذار و نوسانات لحظه ای بازارهای رقیب و همسو میتواند تغییر کند.

  • 1598357467_bourseforum_ir-sabzbourse
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید