خریداران بازار سهام شانسی ندارند

سناریوی محتمل بورس در یکشنبه 9 آبان 1400

کدخبر: ۴۵۱۱۱۴
اقتصادنیوز: فروشندگان بازار سهام در روز شنبه مقاومت شاخص بورس را در هم شکستند، سناریوی محتمل در روز یکشنبه ادامه موج های فشار از سمت عرضه است.
سناریوی محتمل بورس در یکشنبه 9 آبان 1400

به گزارش اقتصادنیوز، شاخصه های عملکردی بازار سهام گویای این است که فروشندگان در سمت عرضه دوباره نبض توانسته اند فرمان بازار را در اختیار گرفته اند. فروشندگان با فشار در سمت عرضه، تقاضا را به عقب راندند و با وجود تحرکات تقاضا در برخی از نمادهای معدنی اما همچنان فروش ها از خرید به صرفه تر و ایمن تر است.

خریداران در روز ابتدایی هفته همچنان تمایل دارند در موقعیت تردید و انتظار باقی بمانند و فعلا منتظر موتورهای محرک و رشد باشند. البته همسو با تعطیلی کامودیتی ها و توقف تغییرات مثبت در بازار ارز، اعلام نرخ سود بین بانکی از سوی بانک مرکزی نشان دهنده افزایش نرخ بهره دارد که البته سیگنال مستقیمی به بازار به دنبال دارد، چرا که نرخ سود بین بانکی هم میتواند روی مسئله نقدینگی و هم روی تورم اثرگذار باشد. از این نقطه و زاویه دید، مختصات کنونی بیشتر وزنه فروشندگان را سنگین تر میکند و خریداران را دوباره به گوشه رینگ می کشاند.

امیدواری به روزهای آینده

در شرایط کنونی بازار هیچ نیروی محرکه قوی برای روند رو به جلوی شاخص ندارد و این در حالی است که خریداران هم با احتیاط بسیار گام بر می دارند. سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم نشان می دهد که اوضاع به نفع فروشندگان است. تعداد نمادهای دارای صف خرید بیش از 6.5 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش است. جریان ورود و خروج پول حقیقی ها از بازار سهام هم همچنان منفی، هر چند که ورود و خروج پول حقیقی ها از صندوق های با درآمد ثابت مثبت ارزیابی می شود. ارزش معاملات خُرد هم در محدوده 4 هزار میلیارد تومان دنبال می شود که نسبت به هفته گذشته رشد اندکی داشت.

اگرچه بورس بازان با امیدواری منتظر بازگشایی کامودیتی ها هستند اما بازار فعلا تنها روی امیدواری ها شانس دارد که دوباره شاهد اوج‌ گیری تقاضا باشد، چرا که عرضه همچنان پرتوان است و تقاضا کم توان.

نظرسنجی روز یکشنبه: ادامه موج های عرضه

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز از فعالان و تحلیلگران بورس نشان می دهد که روز یکشنبه بازار در پیوند با معاملات روز شنبه همچنان فروشنده خواهد بود و بعید است در غیاب محرک های رشدی، بتواند شرایط را تغییر دهد. هر چند که در سناریوی محتمل روز یکشنبه بازار مواجه با موج دیگری از فشارهای سمت عرضه خواهد بود؛ از این حیث شاخص مقاومت از دست رفته را نمیتواند جبران کند اما نشانه های خروج پول های تازه وارد از بازار، سیگنال مثبتی درباره رفتار منطقی تر بازار در روزهای آینده هم ارسال میشود. البته تکانه های مثبت در بازار در برخی از نمادها و گروه ها در جریان است و باید منتظر ماند که این تکانه چقدر توان دارند که وضعیت را تغییر دهند. اگرچه فعلا به نظر میرسد راه گریزی از شرایط فعلی نیست.

 

  • 2 (1)
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید