پیش بینی بازار سهام در هفته پایانی دی 1400

احتمالات ممکن بورس در هفته پیش رو/ استراتژی فعلی خریداران

کدخبر: ۴۶۸۹۷۹
اقتصادنیوز: در غیاب خریداران، فروشندگان در بازار سهام فعال ظاهر می شوند و این در حالی است که احتمال میرود نوسانات هفته پیش‌رو محدود باشد.
احتمالات ممکن بورس در هفته پیش رو/ استراتژی فعلی خریداران

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام درحالی وارد هفته پایانی دی 1400 می شود که به تناسب شاخص های عملکردی بازار سهام به احتمال زیاد در همان موقعیت محدودساز دنبال میشود. اگرچه خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام ادامه دارد، اما به فراخور توان خریداران و فروشندگان (سمت عرضه و تقاضا) بازار سهام از شدت خروجی پول حقیقی ها کاسته و یا افزوده میشود. چالش اصلی بازار در تداوم مسیر خروجی پول حقیقی ها و پایین بودن، ارزش معاملات خُرد سهام است.

با این وصف معاملات بازار سهام در چارچوب شاخص های عملکردی به احتمال قوی در یک نوسان محدود دنبال میشود و این در حالی است که توان فروشندگان در غیاب خریداران بالا ارزیابی میشود و همین مسئله می‌تواند هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته اصلی در بورس و فرابورس

بازار سهام البته تنها با منطق شاخص های عملکردی بازار سهام دنبال نمی‌شود، بلکه سیگنال های ارسالی به بازار از ناحیه رویدادهای سیاسی (همچون مذاکرات برجامی وین) یا رویدادهای اقتصادی (تصمیمات جدید اقتصادی دولت در بودجه 1401) می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و به تناسب این سیگنال‌ها، رفتارهای کوتاه مدت را به دنبال داشته باشد. 

نکته اساسی اینجاست که در میان مدت و بلندمدت بازار متاثر از همین رویدادها قرار خواهد گرفت. حرکت و سمت و سوی بازارهای مالی (سهام) همسو با نرخ سود بین بانکی و بازار اوراق هم قرار خواهد گرفت اما در چند هفته اخیر سهام های دلاری از بازار ارز هم تاثیر گرفته اند؛ نوسانات روبه پایین دلار، فعال بودن سهم های دلاری را غیرفعال کرده بود؛ هر چند که با افزایش قیمت دلار در بازار متشکل ارز، تا حدودی دوباره بازار سیگنال های مثبتی دریافت کرد.

استراتژی معامله گران در بورس و فرابورس

البته با بازگشایی بازارهای جهانی، سهم های کامودیتی محور هم می‌تواند سیگنال های جدیدی به بازار ارسال کرد و توان آنان را تغییر دهد. سهم های ریالی هم متاثر از سیگنال های بودجه و سیاست احتمالی حذف دلار 4200 تومانی توان بالقوه را برای رشد دارد. قیمت های کنونی سهم ها هم در شرایط فعلی بسیار جذاب هستند اما چالش اصلی اینجاست که خریداران حقیقی ها رغبتی به حضور دوباره ندارند و بازیگران در مختصات فعلی اقتصاد و سیاست، منتظر تعیین تکلیف شدن هستند، چرا که در اقتصاد پیش بینی ناپذیر هر استراتژی از جانب خریداران و فروشندگان میتواند مسیر اشتباه را طی کند.

همسو با مختصات کنونی بازار سهام در چارچوب شاخص های عملکردی بازار سهام و سیگنال های ارسال شده به بورس و فرابورس، سناریوی انتظاری خریداران در هفته پیش رو هم دنبال میشود. با این وصف خریداران همچنان مرددند و فروشندگان در وضعیت تردید خریداران، نبض بازار را در دست دارند.

نظرسنجی اقتصادنیوز: دو سناریوی محتمل بورس و فرابورس

تازه ترین نظرسنجی هفتگی اقتصادنیوز هم نشان میدهد که دو سناریوی محتمل در بازار در هفته جاری اتفاق میافتد؛ محتمل ترین سناریو برای بازار سهام، محدودساز بودن روند شاخص کل بورس بوده است که به واسطه آن احتمالا به مثابه دو هفته قبل در هفته پیش رو هم دنبال میشود.

در سناریوی دیگر اما محتمل ترین احتمال فشار دوباره عرضه ها خواهد بود. در واقع با توجه به توان سمت تقاضا و سیگنال های انتظاری، خریداران چندان تمایلی به حضور فعال ندارند. البته دو سناریوی محتمل در صورتی رُخ می‌دهد که جانب تحلیل را در نظر گرفت، هر چند که رفتار بورس بازان نشان داده چندان از منطق تحلیل پیروی نمیکند و این باعث میشود نوسانات شکل گرفته محدود باشد.

  • 1598357467_bourseforum_ir-sabzbourse
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید