2 اهرم اثرگذار بر معاملات بازار سهام

منجیِ بورس امروز 20 دی 1400 /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۴۶۷۸۶۷
اقتصادنیوز: بازار سهام منتظر فعال شدن استراتژی حقوقی ها برای ممانعت از ریزش بیشتر شاخص کل بورس است.
منجیِ بورس امروز 20 دی 1400 /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در روز دوشنبه 20 دی ماه 1400، تحت تاثیر دو اهرم اثرگذار قرار می گیرد؛ اهرم اول مربوط به شاخص های عملکردی بازار سهام است. دومی هم مربوط به سیگنال های ارسالی به بورس و فرابورس است.

در معاملات روز یکشنبه فروشندگان با فشار در سمت عرضه بازار را با افت شدید شاخص کل بورس مواجه کردند. فروشندگان در روز یکشنبه دوباره همان الگوی هفته های قبل در پاییز را دنبال کردند. ارزش معاملات خُرد دوباره در سطح پایینی پیگیری شد و این در حالی بود که خروجی پول حقیقی ها این بار با شدت بیشتری از بازار سهام انجام شد. البته ورودی پول حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت هم به بیش از 100 میلیارد تومان رسید. 

سیگنال های ارسالی به بورس

دیگر شاخص های عملکردی بازار سهام همچون سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم به نفع فروشندگان بود و البته صف های فروش هم بیش از 4 برابر صف های خرید بودند تا نشان دهد که حجم عرضه نسبتا بالا بود. با این مختصات، شاخص در نیمه اول کانال 1.3 میلیون واحد قرار گرفت و اگر به مثابه تجربه های قبل بخواهد پیگیری شود احتمال دارد در همین هفته کانال 1.3 میلیون واحد را هم از دست بدهد. 

در سوی دیگر، رأی مثبت مجلس به کلیات لایحه بودجه 1401 و احتمال حذف مشروط دلار 4200 تومانی از سال آینده همزمان با سیگنال های مثبت از وین (همزمان با صحبت های رهبر انقلاب در خصوص تعامل با دشمن)  هم نتوانست سیگنال های مثبت به بازار سهام ارسال کند و دوباره خریداران را به تحرک وادارد. 

نظرسنجی اقتصادنیوز: حقوقی های بورس منجی می شوند

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان می دهد که تحلیلگران و فعالان بورس تاکید دارند رفتار بورس بازان در روز دوشنبه تعیین کننده است و به دلیل شرایط مبهم و تردید در فضای معاملات بورس و فرابورس، نمی توان برآورد درستی از حرکت شاخص داشت.

شاخص دوباره به نقاط کف قیمت نزدیک می شود اما رفتار بازار نشان داده چندان دور از ذهن هم نخواهد بود اگر دوباره کف های جدید را تجربه کند. هر چند که حقوقی ها ممکن است مانع از تداوم افت دوباره شاخص کل بورس شوند.

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید