پیش بینی بورس 28 اردیبهشت 1401؛

زورآزمایی خریداران و فروشندگان بورس در نقطه‌ حساس شاخص کل

کدخبر: ۴۹۵۸۲۲
اقتصادنیوز: بورس به نقطه حساسی رسیده که فروشندگان را فعال کرده است. درصورت تثبیت شاخص کل در کانال 1.6 میلیون واحد، دوباره می توان به رشد بازار سهام امیدوار بود.
زورآزمایی خریداران و فروشندگان بورس در نقطه‌ حساس شاخص کل

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد بیش از 22 هزار واحدی، وارد کانال 1.6 میلیون واحد شد. از یک سال و نیم قبل تا به حال، شاخص نتوانسته بود وارد این کانال شود و به همین دلیل نفوذ شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحد از سوی فعالان بازار سرمایه اتفاقی خوب تلقی می شود.

البته شاخص نیاز به تثبیت در این کانال دارد تا خیال معامله گران از ادامه رشد بازار سهام راحت شود و دوباره دست به روی دکمه خرید ببرند.

افزایش حجم عرضه ها

با وجود نفوذ شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحدی، فروشندگان در روز معاملاتی قبل قوی تر از روزهای گذشته ظاهر شدند که البته این موضوع در نقاط مقاومتی اتفاقی عادی است. اما عادی بودن قدرت فروشندگان تا جایی طبیعی است که بازار به طور یکدست قرمز نشود و چنانچه این شرایط رخ دهد، می توان امیدوار بود که شاخص کل دوباره به مسیر صعودی خود بازخواهد گشت.

روز گذشته در یک ساعت پایانی معاملات حجم عرضه ها به شدت زیاد شد که نتیجه آن، عقب نشینی خریداران بود. به همین دلیل شاخص قدرت خریداران حقیقی به 1.08 برابر رسید که این عدد در مقایسه با روزهای گذشته، کوچک تر است.

از طرفی حقیقی ها دیروز 231 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که گرچه این رقم، چندان بزرگ و نگران کننده نیست اما می تواند زنگ خطری برای خریداران باشد.

بازار سهام

واکنش به مقاومت شاخص کل

ارزش معاملات خرد هم همچنان بالای 7000 میلیارد تومان است که از این نظر می توان امیدوار بود عرضه های دیروز فقط یک واکنش به شکسته شدن مقاومتی مهم در شاخص کل بوده است.

با این حال موردی که نباید آن را نادیده گرفت، افزایش چشمگیر نمادهای منفی در مقابل نمادهای مثبت است. در شرایطی که تا دو روز قبل نمادهای منفی تعداد کمتری نسبت به نمادهای مثبت داشتند، دیروز 371 نماد منفی بودند و 267 نماد رشد قیمت داشتند که این نشان می دهد اکثریت بازار، منفی شده است.

زورآزمایی خریداران و فروشندگان

نقدینگی موجود در صف های فروش هم به 508 میلیارد تومان کاهش داشته و در مقابل، ارزش صفوف فروش به 119 میلیارد تومان رسیده است.

با شرایط فعلی به نظر می رسد امروز خریداران محتاط تر از روزهای قبل عمل خواهند کرد و فروشندگان حداقل در نیمه اول بازار کنترل معاملات را در اختیار خواهند گرفت. تنها در شرایطی که در نیمه دوم معاملات تقاضا افزایش یابد می توان امیدوار بود که شاخص به مسیر صعودی خود ادامه دهد، در غیر این صورت انتظار می رود شاخص های بازار سهام پس از رشد مناسبی که از ابتدای سال 1401 داشته اند، مدتی وارد فاز اصلاح و درجا زدن شوند تا دوباره خریداران کنترل بازار را در اختیار بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید