نشانه های منفی در بازار سهام؛

کاهش نگران کننده ارزش معاملات بورس

کدخبر: ۵۰۰۱۴۵
بورس تهران دیروز بسیار متعادل تر از چیزی بود که تصور می شد، اما هنوز چند نشانه منفی در آن دیده می شود که اجازه نمی دهد خریداران با خیال راحت وارد بازار شوند.
کاهش نگران کننده ارزش معاملات بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در روز دوشنبه یک افت نسبتا شدید را تجربه کرد که پیش بینی می شد دامنه فروش های دوشنبه، بازار سه شنبه را هم درگیر کند اما این اتفاق رخ نداد. گرچه در ابتدای معاملات فشار فروش نسبتا زیاد بود اما خیلی زود بازار به تعادل نسبی رسید و با نوسان اندک شاخص ها، مشخص شد که قرار نیست افت بازار تا پایان هفته ادامه دارد باشد.

با این حال و با وجود اینکه نشانه های مثبتی در بازار دیده شد، اما هنوز چند علامت نگران کننده در بازار وجود دارد که از مدت ها قبل ذهن فعالان بازار سهام را مشغول کرده است.

خروج پول حقیقی ها همچنان ادامه دارد

مهم ترین مسئله درمورد بازار روز سه شنبه این بود که ارزش معاملات به شدت کاهش داشت. در حالی که دوشنبه ارزش معاملات خرد بیش از 4700 میلیارد تومان بود، در روز سه شنبه ارزش معاملات خرد به کمتر از 3800 میلیارد تومان رسید که کاهش 20 درصدی ارزش معاملات، اخطاری برای معامله گران محسوب می شود.

نه تنها کاهش ارزش معاملات در روز سه شنبه نسبت به روز دوشنبه بیش از حد انتظار بود، بلکه باید به این مورد اشاره کرد که این کاهش ارزش معاملات در شرایطی رخ داده که بازار در مقایسه با چند هفته گذشته، بسیار کم رمق تر شده و حتی نسبت به حدود یک ماه قبل، ارزش معاملات نصف شده است.

موضوع دیگری که هنوز باید به آن توجه کرد، خروج 440 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها از بازار طی روز سه شنبه است. گرچه نسبت به روز دوشنبه که بیش از 1100 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد وضعیت بهتری ایجاد شده، اما خروج 440 میلیارد تومان هم اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

کاهش شدت فروش ها

اما با وجود این دو مسئله مهم که نگرانی هایی در فعالان بازار ایجاد می کند، چند شاخص با بهبود وضعیت مواجه شدند که می تواند باعث امیدواری در اهالی بورس شود.

ابتدا اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 0.75 به 0.93 رسید که این افزایش قدرت خریداران حقیقی می تواند نشانه ای برای بازگشت بازار به سمت بالا باشد. ضمن اینکه تعداد نمادهای منفی در روز سه شنبه نسبت به دوشنبه کاهش خوبی داشت و نمادهای مثبت هم بیش از دو برابر شدند که این اتفاق در معاملات امروز اثرگذار خواهد بود.

در چنین شرایطی می توان برای بازار امروز، معاملاتی نوسانی همراه با احتیاط در سمت خرید را متصور بود که چنانچه ارزش معاملات بیشتر از دیروز شود، در نیمه دوم معاملات خریداران بیشتری پا به میدان بگذارند. اما هنوز نمی توان قدرت فروشندگان را نادیده گرفت چراکه شاخص کل فاصله بیش از 30 هزار واحدی با حمایت معتبر خود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید