قدرت برابر فروشنده ها و خریداران!

سردرگمی بازیگران بورس /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۱۸۱۴۳
بورس تهران دوباره با کاهش ارزش معاملات مواجه شده و ابهامات موجود در مذاکرات هسته ای باعث شده سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری دست به معامله بزنند.
سردرگمی بازیگران بورس /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته شاخص کل بورس رشد کرد که البته رشد آن جزئی و کوچک بود. اما با وجود رشد شاخص کل، وضعیت شاخصه هایی که برای پیش بینی معاملات روزهای آینده استفاده می شوند وضعیت خوبی ندارند.

در بخش ارزش معاملات، کاهش حدود 100 میلیارد تومانی ارزش معاملات رخ داده که این موضوع، نشان دهنده عدم اقبال سرمایه گذاران از بازار سهام است. گرچه در هفته گذشته وضعیت ارزش معاملات رو به بهبود می رفت اما با وجود رشدی که اتفاق افتاد، دوباره معامله گران در حال کم کردن فعالیت خود در بازار سهام هستند.

در بخش ورود و خروج پول حقیقی هم همچنان حقیقی ها در حال خارج کردن سرمایه خود از بورس هستند. البته دیروز خروج پول بسیار کمتر شد و به عدد 11 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای گذشته وضعیت بهتری است.

اما باید دید در روزهای آینده وضعیت به چه شکلی پیش می رود و آیا حقیقی ها دوباره اقدام به تزریق پول جدید به بورس می کنند یا نه.

قدرت برابر فروشنده ها و خریداران

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دقیقا به عدد 1 رسیده که قدرت برابر خریداران و فروشندگان حقیقی را نشان می دهد. اما نباید فراموش کرد که هفته گذشته این شاخص به عدد 1.25 نیز رسیده بود و در حال حاضر وضعیت نسبت به هفته گذشته کمی بدتر است.

البته دیروز تعداد نمادهای مثبت حدودا 100 عدد بیشتر از تعداد نمادهای منفی بود که این موضوع امیدوارکننده است. اما شیب نزولی شاخص کل در نیمه دوم معاملات، موضوعی است که می تواند به معاملات امروز نیز سرایت کند.

اینکه شاخص از نیمه زمان معاملات روز گذشته رو به نزول رفت، با وجود اینکه شیب این نزول بسیار کم است، در معاملات امروز اثرگذار خواهد بود.

نمادهای کوچک وضعیت بهتری دارند

به عبارتی برای آغاز معاملات امروز احتمالا می توان شاهد افت شاخص ها بود اما چنانچه افتی هم اتفاق بیفتد، این افت در شاخص کل بیشتر از شاخص هم وزن خواهد بود و به عبارتی نمادهای کوچک بازار وضعیت بهتری نسبت به نمادهای بزرگ و شاخص ساز خواهند داشت.

با این وجود احتمال متعادل شدن بازار و تمایل به صعود قیمت ها از نیمه دوم معاملات محتمل به نظر می رسد و با از بین رفتن فشار فروشی که از روز گذشته به معاملات امروز سرایت می کند، بازار می تواند حرکتی رو به بالا داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید