پیش بینی بازار سهام 19 شهریور 1401

حمایت شاخص کل بورس شکسته می شود؟

کدخبر: ۵۲۰۶۰۵
با توجه به شیب نزولی شاخص ها در معاملات روز چهارشنبه، امروز هم احتمالا بازار در کنترل فروشندگان خواهد بود.
حمایت شاخص کل بورس شکسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در حالی که در یک محدوده حمایتی مهم قرار دارد، دوباره به دست فروشندگان کنترل می شود و درصورتی که قدرت خریداران بورس افزایش پیدا نکند، این حمایت مهم هم شکسته خواهد شد. درصورت شکسته شدن حمایت مهم شاخص کل، این شاخص وارد کانال 1.3 میلیون واحدی می شود.

از یک سو وضعیت بنیادی بازار به گونه ای نیست که جای افت خیلی زیادی داشته باشد، از طرفی برای خریداران هم دلیل محکمی برای خرید سهام وجود ندارد. افت قیمت های جهانی و ابهامات داخلی که بورس با آن ها مواجه است، تردیدهای جدی برای خریداران ایجاد می کند.

همچنین وضعیت بورس طی معاملات هفته گذشته طوری نبوده که بتواند اعتماد سرمایه گذار را جلب و او را به آینده بازار سهام امیدوار کند. گرچه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ارزش معاملات خرد با یک جهش خوب به سطح حدود 3 هزار میلیارد تومان رسید، اما هنوز ارزش معاملات در حدی نیست که بتوان به آن امیدوار شد و در جهت رشد بورس به آن امیدوار شد.

ارزش معاملات فعلا چشمگیر نیست

طی هفته های گذشته ارزش معاملات خرد بارها از حدود 2500 تا بیش از 3000 میلیارد تومان نوسان کرده اما هیچ وقت نتوانسته به سطح 4000 میلیارد تومان برسد و آخرین باری که ارزش معاملات خرد سطح 4000 میلیارد تومان را لمس کرد، اوایل تیرماه بود. با این حساب فعلا و تا زمانی که ارزش معاملات خرد به بیش از 4000 میلیارد تومان برسد، نمی توان بهبود واقعی را در این موضوع لمس کرد.

همچنین فعلا به طور متوالی خروج پول حقیقی ها از بازار سهام رخ می دهد که معنای آن ناامیدی این دسته از سهامداران نسبت به آینده بورس است. در روز چهارشنبه هم حدود 180 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد تا آمار خروج متوالی پول حقیقی ها از بازار به دو هفته برسد.

امیدوار به افزایش قدرت خریداران

فعلا تنها نکته امیدوارکننده در بورس، قدرت گرفتن خریداران حقیقی است. شاخص قدرت خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی در سه روز پایانی معاملات به بالای عدد یک رسیده که این نشانه خوبی محسوب می شود. اما این نشانه به تنهایی نمی تواند نوید مثبت شدن بورس را بدهد.

در حال حاضر با توجه به معاملات چهارشنبه هفته گذشته، می توان انتظار افت شاخص ها در ابتدای معاملات امروز را داشت. گرچه وضعیت به مرور می تواند بهتر شود که اگر این اتفاق رخ ندهد، باید انتظار یک افت با شیب زیاد را در شاخص ها داشت چراکه درصورت از دست رفتن حمایت شاخص کل، تا مدتی مجددا بورس رنگ قرمز به خود می گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید