گزارش کامل سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی؛

فستیوال صنایع فلزات غیرآهنی ایران /بختیاری: منابع معدنی غنی ایران می‌تواند موقعیت ممتازی برای کشور ایجاد کند /بخش معدن باید جایگزین نفت شود

کدخبر: ۳۸۳۴۹۵
سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار آغاز به کار کرد.
فستیوال صنایع فلزات غیرآهنی ایران /بختیاری: منابع معدنی غنی ایران می‌تواند موقعیت ممتازی برای کشور ایجاد کند /بخش معدن باید جایگزین نفت شود

به گزارش اقتصادنیوز؛ این همایش با ابتکار گروه رسانه ای «دنیای اقتصاد» و با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران در سه روز پانزدهم، شانزدهم و هفدهم دی ۹۹ برگزار و در آن چالش‌ها و فرصت‌های صنایع غیرآهنی شامل آلومینیوم، مس، سرب و روی، طلادر 12 میزگرد تخصصی به بحث گذاشته  می‌شود.

صاحب نظران، مسوولان و مدیران بنگاههای اقتصادی در همایش سوم  چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی از هشت زاویه این صنعت را رصد می کنند. 1-جهش تولید و رسیدن به توسعه پایدار 2-  رسیدن به فعالیت‌های اکتشافی مدرن 3- بررسی مشکلات معادن کوچک و متوسط  4- بومی‌‌سازی و استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل 5- ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی  6- تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی  7- مسوولیت‌‌های اجتماعی  8- تاثیر کرونا، پساکرونا در بازار فلزات غیرآهنی را مورد بررسی قرار خواهند داد.

سخنرانان مراسم اکران

سومین همایش فلزات غیرآهنی ایران با حضور «سعید زرندى معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت»، «وجیه اله جعفرى رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازى معادن و صنایع معدنى ایران ( ایمیدرو)»، «اردشیر سعد محمدى مدیرعامل شرکت ملى صنایع مس ایران» ، «سعد عبدى  مدیر امور نظارت و برنامه ریزى شرکت ملى صنایع مس ایران مدیرعامل شرکت ملى صنایع مس ایران» ، «علیرضا بختیارى مدیر مسوول گروه رسانه اى دنیاى اقتصاد» و «سروش فولادچى دبیرهمایش آغاز به کار کرد.

همایش

عبور از شرایط کنونی با نگاه ویژه به صنایع فلزی غیرآهنی 

دبیر همایش صنایع فلزات غیر آهنی اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور برای  گذر از شرایط اقتصادی فعلی، قطعا باید نگاه ویژه ای به صنایع فلزی داشته باشیم و آنچه مسلم است نگاه به درون و توجه به تمامی پتانسیل‌های کشور، به ویژه در حوزه صنایع فلزی بیش از گذشته از اهمیت برخوردار خواهد بود. 

به گزارش اقتصادنیوز، در سومین همایش نمایشگاه صنایع فلزات غیرآهنی سروش فولادچی دبیرهمایش عنوان کرد: صنایع فلزی در طول تاریخ نماد پیشرفت و صنعتی بودن یک کشور بوده و در طول برنامه‌های توسعه اقتصادی کشورها، توسعه صنایع فلزی از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. 

فولادچی با اشاره به اینکه نیاز کشور به گذر از شرایط اقتصادی فعلی، قطعا ضرورت نگاه به درون و توجه به تمامی پتانسیل‌های کشور، به ویژه حوزه صنایع فلزی را، بیش از گذشته مشخص می‌کند، عنوان کرد: در این میان صنعت فولادسازی همواره به صورت ویژه مورد توجه متخصصین و مسئولین کشور بوده است. اینک اما نقش فلزاتی همچون مس،‌ آلومینیوم،‌ سرب و روی و طلا و نقش آنها در ارزآوری صادراتی کشور و اشتغال‌زایی پایدار آنها در شرایط متلاطم اقتصادی فعلی؛ حقیقتا اهمیت دقت نظر و توجه ویژه به سایر صنایع فلزی غیر آهنی را با توجه به مزیت رقابتی گسترده‌ آنها نمایان کرده است.

به گفته فولاد چی، بی‌تردید امنیت اقتصادی در سایه توسعه اشتغال، توسعه سرانه تولید ملی، توزیع عادلانه ثروت و امکانات و ثبات رویه و مدیریت؛ راه را بر ایجاد وابستگی به خارج خواهد بست و زمینه اعتلای سیاسی و اقتصادی کشور را با فتح بازارهای بین المللی فراهم خواهد آورد.

وی در خصوص اینکه در سومین همایش صنایع فلزی غیرآهنی چه مواردی در نظر گرفته شده، عنوان کرد: «گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد»، با درک این مهم و با تجربه برگزاری دو نوبت از این همایش و نمایشگاه تخصصی و نظر سنجی از متخصصین و مدیران و فعالان صنایع فلزات غیر آهنی در خصوص عملکرد و نتایج آنها؛ تدوام برگزاری رویدادهایی با استانداردهای جهانی و با نگاهی ویژه به قابلیت‌های داخلی را اولیت کاری خود قرار داده و  بر این اساس  "سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی و تکنولوژی های وابسته با نگاهی به تولید و بازار" را با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران و با  حضور فعالان، کارشناسان،‌ تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران صنایع مختلف این حوزه از ایران و جهان برگزار می‌کند.

دبیر این همایش در ادامه به برگزاری سکانس های تخصصی در این همایش اشاره کرد و افزود: در این همایش برگزاری  میزگردهای تخصصی در حوزه های مس،‌ آلومینیوم،‌ طلا و سرب و روی و  جلسات سخنرانی تخصصی مطابق پیش بینی شده و طی فردا و پس فردا از صبح تا بعد از ظهر این میزگردها ادامه پیدا خواهد کرد.

همایش

 

چالش های بزرگ اقتصادی کشور به روایت علیرضا بختیاری 

مدیر مسئول گروه رسانه ای دنیای اقتصاد گفت: ایران به عنوان یکی از پانزده کشور برتر در داشتن منابع معدنی غنی و سرشار، از مزیت نیروهای جوان تحصیل کرده و منابع در دسترس انرژی برخوردار است.

به گزارش اقتصادنیوز، علیرضا بختیاری مدیرمسوول گروه رسانه ای دنیای اقتصاد در سومین همایش صنایع فلزات غیرآهنی با اشاره به چالش هایی  که اقتصاد در سال جاری با آن مواجه بوده، اعلام کرد: در این سال کشور با اعمال تحریم های ظالمانه از یک سو و همه گیری ویروس کرونا از سوی دیگر مواجه بود که چالش‌های جدی در حوزه اقتصادی به وجود آورد و بر این حقیقت که نیاز کشور توجه به توسعه داخلی است بیش از پیش صحه گذاشت. 

علیرضا بختیاری با اشاره به اینکه دستیابی به دانش روز به منظور استفاده از منابع طبیعی به ویژه ذخایر تجدیدناپذیر به عنوان سرمایه بین نسلی، فراتر از یک نیاز است و حیات اقتصاد کشور و به تبع آن امنیت جامعه بدان وابسته است، عنوان کرد: از این رو اهم اولویت‌های دست اندرکاران شناخت ظرفیت‌ها، بسیج کلیه نیروها، سرمایه گذاری درآمدهای ناشی از فروش منابع زیرزمینی و تامین مالی برای به انجام رساندن پروژه های جاری است.

همایش

صنایع معدنی؛ قطب اقتصادی کشور هستند

به گفته بختیاری، در این بین اهمیت حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از قطب‌های اقتصاد کشورمان بر کسی پوشیده نیست. در این حوزه توجه به توسعه اکتشافات، تکمیل زنجیره های تولید، نگاه به مساله محیط زیست و منابع طبیعی به ویژه منابع آبی کشور، مستند‌سازی داده‌ها و پرهیز از موازی کاری از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

وی افزود: براساس داده های اعلام شده ایران به عنوان یکی از پانزده کشور برتر در داشتن منابع معدنی غنی و سرشار، از مزیت نیروهای جوان تحصیل کرده و منابع در دسترس انرژی برخوردار است. اموری که با توجه به جغرافیای منحصر به فرد ایران به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب می تواند موقعیت ممتازی برای کشور ایجاد کند. اما دستیابی به این مهم جز با شناخت دقیق مسایل، تحلیل واقع گرایانه آنها و رجوع به متخصصین امکان پذیر نخواهد بود.  ب

به گفته بختیاری، گروه رسانه ای دنیای اقتصاد به عنوان یک رسانه تخصصی و مستقل، توجه به منافع ملی را ضمانت تدوام پیشرفت کشور می‌داند  و از این رو تمامی تلاش خود را معطوف به بسترسازی تضارب آرا و انتقال تجارب به همراه ارایه راهکارهای مستدل برای گذار کشور از گردنه های چالش برانگیز اقتصادی کرده است.

در سومین همایش غیر آهنی ها حضور و مشارکت بیش از 50 شرکت،‌ انجمن و سازمان تخصصی و قریب به 1500 نفر از کارشناسان و مدیران ارشد داخلی در حوزه صنایع غیر آهنی به منظور استقاده و ارتباط دو سویه آنلاین با همایش و دعوت از کارشناسان بین‌المللی،‌ به همراه سخنرانی‌های تخصصی داخلی و بین المللی و میزگردهای حرفه‌ای برای هر کدام از این صنایع با مشارکت حداکثری نقش آفرینان آن حوزه،‌ نمایشگاه جنبی و همچنین نمایشگاه مجازی بر مبنای مهم‌ترین مسایل روز این صنایع؛ اثربخشی بیش از پیش  این رویداد مهم ملی را نوید می دهد.

به منظور برقراری ارتباط مستمر با فعالان و سیاست‌گذاران این حوزه، دبیرخانه همایش به شکل‌ دبیرخانه‌ای دایمی فعال بوده و در طول سال نیز با دایر نگاه داشتن دبیرخانه مجازی، انتشار گزارش‌ها و مقالات تخصصی صنایع غیر آهنی،‌ برگزاری جلسات هم‌اندیشی و سایر اقدامات مربوطه  به شکل پویا و کارآمد؛ مسایل این همایش ارزشمند را رصد و پیگیری خواهد کرد.

همایش

هیچ معدن زیان دهی در کشور نداریم

به گزارش اقتصادنیوز؛ سعد عبدی مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس ایران  در سومین همایش فلزات غیرآهنی با ارائه آماری از وضعیت معادن کشور بخصوص ذخایر معادن ایران، عنوان کرد: ذخایر ایران با توجه به اقداماتی که صورت گرفته در حال حاضر به 36.5 میلیون تن رسیده است و با این میزان ذخیره ما در رتبه هفتم دنیا قرار داریم. 

مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس ایران در خصوص وضعیت معادن طلای کشور نیز عنوان کرد: برآورد ذخایر از معادن طلای کشور در سال 2019 نشان دهنده وجود 320 تن برآورده شده و این رقم برای بوکسیت که ماده اولیه آلومینا محسوب می شود برابر با 380 میلیون تن  است که ایران را در جایگاه 12 قرار داده است.

اما در خصوص وضعیت ذخایر روی ایران به گفته عبدی داده ها نشان دهنده آن است که ایران در جایگاه پنجم جهان قرار دارد که می توان گفت ذخایر روی ما در وضعیت خوبی در جهان برخوردار است. 

در جمع بندی وضعت معادن کشور مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس ایران بر این نکته تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی می توان گفت هیج معدن زیان دهی در حال حاضر در کشور نداریم این امر نشان می دهند که در بخش معدن اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

نیاز کشور به ایجاد بنگاه های بزرگ

حوزه صنایع معدنی از جمله بخش هایی است که کمک کرده تا در دوران تحریم بخصوص از سال ۹۱ به این سمت کشور بتواند سرپا بماند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش غیرآهنی ها با بیان این مطلب گفت: در دوران تحریم حوزه صنایع معدنی با رشد مواجه بود و توانستند بر سایر بخش ها نیز اثرگذار باشند. 

زرندی با اشاره به اینکه در بحث سیاست مقوله ای وجود دارد به اسم برجسته سازی که برگزاری چنین همایش هایی زمینه فراهم شدن این مقوله را به وجود می آورد عنوان کرد: ابتکار عمل مجموعه دنیای اقتصاد باعث شد تا ما شاهد پررنگ شدن موضوع صنایع معدنی باشیم، بخصوص در شرایط فعلی که وزارتخونه با موضوعات مختلفی رو برو است و این همایش موجب می شو که نقش بخش معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت پررنگ شود. 

همایش

معاون طرح و برنامه وزرات صمت در ادامه با اشاره برای رشد اقتصادی باید روی برخی از صنایع تمرکز کرد عنوان کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز اصلی روی صنایع پیشران بود و سعی بر آن شد تا تمام انرژی روی این صنایع گذاشته شود تا در کنار ارزش افزوده بالا بتوانیم به رشد اشتغال نیز دست پیدا کنیم. 

به گفته زرندی؛ در این خصوص با هر فرمولی که ارزیابی کردیم صنایع معدنی یا در رده اول قرار داشتند و یا در رده دوم که این امر نشان می دهد که باید نگاه ویژه ای به این صنایع داشته باشیم. 

 معاون طرح و برنامه وزرات صمت در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 7 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشتیم عنوان کرد: بسیاری معتقدند که باید بخش معدن جایگزین نفت شود در این خصوص باید این نکته را مدنظر قرار داد که برای جایگزینی معدن باید رقم صادراتی به 50 میلیارد دلار برسد که این امر نیازمند بستر سازی گسترده ای است. 

زرندی در ادامه با گلایه از نبود بنگاههای بزرگ در کشور عنوان کرد: یکی از ضعف های کشور ما نبود بنگاههای بزرگ است، در دنیا بحثی وجود دارد به اسم شرکت های تک شاخ در کشور ما نیز باید این نگاه استراتژیک شکل گیرد تا نهادهایی برای توسعه داشته باشیم.

موضوع بعدی که مورد اختلاف است به مقوله زنجیره با ارزش افزوده باز می گردد که باید این نگاه نیز تغییر کند.

رویه واگذاری معادن نیازمند بازنگری

اکتشاف در بخش معدن و خروج معادن حبس شده را می توان یکی از مقوله های مهم و روز در بخش معدن و صنایع معدنی دانست، موضوعی که موجب شده تا متولیان بخش معدن نیز به میدان آیند تا به این طریق علاوه بر افزایش اکتشافات بتوانیم معادن غیر فعال را فعال کنیم.

وجیه اله جعفری رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ( ایمیدرو) با اعلام این مطلب در سومین همایش غیرآهنی ها عنوان کرد: در حال حاضر 750 آنومالی در کشور شناخته شده که می تواند به معدن تبدیل شوند. 

اهمیت اکتشاف در بخش معدن هر چند می توان ظرفیت های معدنی موجود در کشور را افزایش دهد اما نکته ای که رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به آن اشاره می کند به بحث واگذاری معادن باز می گردد، موضوعی که باید بازنگری شود تا معادن به اهل آن واگذار شود. 

 اما یکی دیگر از مواردی که جعفری به آن اشاره کرد به مسئله فعال سازی معادن کوچک مقیاس باز می گردد، موضوعی که ایجاد بستر لازم برای بخش خصوصی در دل آن گنجانده شده  و آنچه مسلم است بخش خصوصی می تواند در این خصوص ورود کند و نتیجه قابل توجهی نیز بدست آورد.

وزارت صمت سیاست گذار نیست

اولین سکانس از میزگردهای سومین همایش غیرآهنی ها دو موضوع «ساختار کلان مدیریت صنعت، معدن و تجارت در کشور» و «توازن تولید داخلی و صادرات فلزات غیر آهنی» مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز؛ آنچه در این سکانس بیش از همه مورد توجه قرار گرفت به روند فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید و تجارت مربوط می شد. 

به گفته حاضران در این میزگرد وزارت صمت بجای اینکه سیاستگذار باشد بیش از همه به عنوان مجری عمل می کند، این در حالی است که وزارتخانه باید سیاست گذار باشد و مجری به دست بخش خصوصی سپرد. این روند در حالی است که در کشورهای دیگر وزارتخانه سیاست گذاری می کند و کار اجرایی را به سایر بخش ها واگذار می کند. 

همایش

از سوی دیگر واقعیت این است که در کنار تولید و تجارت نگران میوه شب عید مردم هم هست و این امر موجب می شود تا از موارد مهمتر که می تواند روند تولید افزایش پیدا کند جا بماند. 

این امر در حالی است که ما می خواهیم وزاتخانه ای داشته باشیم که بخش صنعت، معدن و تجارت در آن گنجانده شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید