خوردوهای گران و کم نوسان هفته آخر فروردین

کاهش تب قیمت خودرو/پیش‌بینی بازار هفته آینده

کدخبر: ۴۰۷۶۱۰
اقتصاد نیوز: بازار خودرو در آخرین هفته از فرودین تحت تاثیر محدودیت های کرونایی، تعطیلی نمایشگاه ها و مراکز شماره گذاری، اخبار مثبت هسته ای و فرا رسیدن ماه رمضان هفته آرامی را سپری کرد و قیمت ها نوسان چندانی نداشت.
کاهش تب قیمت خودرو/پیش‌بینی بازار هفته آینده

به گزارش اقتصاد نیوز،پیش بینی می شود با توجه به تداوم محدویت های کرونایی در هفته پیش رو همچنان دامنه نوسانی قیمت ها کم باشد.اما نگاهی به بازار خودرو در اولین ماه از سال 1400 نشان می دهد به رغم ثبات نسبی که در تمامی بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو ایجاد شده است این بازار همچنان پتانسیل نوسانی شدن را دارد.

می توان گفت بازار خودرو مثل آتش زیر خاکستر است و هر اظهارنظر و رخدادی در فضای کلان اقتصاد بخصوص بازار ارز می تواند سبب زبانه کشیدن قیمت ها و داغ شدن مجدد بازار شود.نشانه ای از این وضعیت را می توان بعد از اظهارات رضا شیوا رییس شورای رقابت در آغاز به کار رسمی بازار در هفته سوم فروردین در ارتباط با افزایش قیمت خودرو از مبدا جست و جو کرد.

بازار خودرو که بعد از تعطیلات دو هفته ای نوروز از هفته سوم فروردین کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد با توجه به نبود متقاضی در بازار و افزایش عرضه از سوی فروشندگان و همچنین ثبات نسبی اقتصادی و نوسان کم نرخ ارز، کم رمق استارت خورد.

فعالان بازار پیش بینی می کردند قیمت ها در همان مدار اسفند سال گذشته به حرکت خود ادامه دهند و دیگر از موج های بلند قیمتی که در فروردین ماه 99 بازار را درنوردید خبری نخواهد بود.

هنوز جوهر این پیش بینی خشک نشده بود که رضا شیوا با اعلام اینکه در سال جاری قیمت گذری فصلی جای خود را به قیمت گذاری 6 ماهه خواهد داد گفت از آنجایی که خودروسازان در زمستان 99 افزایش قیمت نداشتند با استعلام از بانک مرکزی درباره تورم بخشی خودرو مجوز افزایش قیمت بر اساس تورم 14 درصدی خودرو در زمستان به علاوه تورم بخشی خودرو در فصل بهار برای خودروسازان به صورت یکجا صادر خواهد شد.

همین جرقه کافی بود تا بار دیگر شاهد نوسانی شدن بازار باشیم.دلالان که فضا را مساعد می دیدند راه بازار خودرو را در پیش گرفتند و تلاش کردند نهایت استفاده را از صحبت های رییس شورای رقابت بکنند.

نمودار قیمت ها در بازار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و کسانی که خودرو در اختیار داشتند یا خودروی خود را نمی فروختند یا مبالغ بالاتری  برای  آن طلب می کردند.

بخشی از مصرف کنندگان نیز که پیش تر مترصد بودند تا با کاهش بیشتر قیمت به بازار ورود کرده و خودروهای مورد نظر خود را خریداری کنند با توجه به اظهارات شیوا به بازار آمدند تا پیش از افزایش قیمت خودرو از مبدا و به دنبال ان افزایش قیمت ها در بازار خرید خود را نهایی کنند.

همین اتفاق سبب شد تا حدودی بالانس عرضه و تقاضا در بازار بهم بخورد و قیمت خودرو تحت تاثیر این پارامتر نیز بیش از پیش به سمت بالا جهش کند.

در شرایطی که دلالان تلاش می کردند هیزم بیشتری به تنور قیمت ها در بازار خودرو بریزند دو عامل آب سردی بر آتش نیمه افروخته بازار ریخت و سبب شد تا قیمت ها در هفته آخر فرودین ماه از حرکت روبه جلوی خود باز بمانند. ثبات نسبی بر بازار حاکم شود.

اتفاق اول اظهارات مجدد شیوا و تکذیب رشد غیر منطقی قیمت خودرو در مبدا بود.رییس شورای رقابت که به نوعی باسخنان خود بازار خودرو را بهم ریخت تلاش کرد با تعدیل سخنان بار دیگر آرامش را به این بازار برگرداند.

تکذیب افزایش شدید قیمت ها از مبدا توسط شیوا تا حدودی فیتیله قیمتی را در بازار پایین کشید.اتفاق دیگر که سبب شد قیمت خودرو در بازار از رشد باز بماند و ثبات نسبی را تجربه کند بازگشت محدودیت های کرونایی بود.

بار دیگر نمایشگاه های خودرو و همچنین مراکز تعویض پلاک تعطیل شدند و همین اتفاق سبب شد تا داد و ستدها در بازار خودرو قفل شود.از آنجایی که مراکز تعویض پلاک نیز بسته شدند عملا نقل و انتقالی نیز از مسیر پلت فرم های فروش آنلاین خودرو نمی توانست عملیاتی شود.بنابراین تب قیمتی که در هفته سوم فروردین بازار خودرو را فرا گرفته بود در هفته چهارم فروکش کرد.البته در این میان نمی توان از نقش اخباری که از مذاکرات هسته ای در وین مخابره می شد و فرا رسیدن ماه رمضان بی تفاوت گذشت.

این ذهینیت ایجاد شده بود که توافقی قریب الوقوع در راه است و همین مساله ابتدا روی نرخ ارز اثر گذاشت و آن را در سراشیبی قرار داد و سپس به سایر بازارهای عمومی کشور از جمله خودرو، طلا و سکه نیز سرایت کرد.

با این حال در شرایطی که قیمت برخی محصولات ثبات پیدا کرد و برخی دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفتند بودند محصولاتی بودند که به رغم شرایط حاکم بر بازار از حرکت رو به رشد خود باز نماند.حال سری به بازار خودرو بزنیم و افت و خیز قیمت ها را در هفته آخر فرودین ماه با هفته پیش از آن مقایسه کنیم.

5

رشد قیمت 206 صندوقدار و افت قیمت سمند

از قیمت پراید به عنوان خودروی کف بازار آغاز می کنیم.پراید 131 در هفته انتهای افت سوم قیمتی حول و حوش 112 میلیون در بازار داشت. در هفته آخر فرودین ماه یک میلیون از قیمت خود را از دست داد و با قیمت 111 میلیون تومان در بازار موجود بود.

مدل هاچ بک ( بدون صندوق عقب ) این خودرو یعنی پراید 111 نیز 2 میلیون از قیمت خود را در بازه زمانی یاد شده از دست داد.

این خودرو که در هفته سوم فرودین قیمت 129 میلیون تومان را به خود دید در هفته آخر فروردین ماه با قیمت 127 میلیون تومان در بازار حضور داشت.تیبا که از آن به عنوان جانشین پراید یاد می شود ثبات قیمت را تجربه کرد.

مدل صندوقدار این خودرو با قیمت 128 میلیون تومان از سوی فروشندگان در بازار عرضه شد. مدل هاچ بک آن نیز در مسیر مدل صندوق دار حرکت کرد و بدون تغییر قیمت در بازه زمانی ذکر شده در بازار جولان داد.

خربداران باید برای پرداخت این خودرو 136 میلیون تومان پرداخت می کردند.در حالی که 206 تیپ 2 افت اندکی را به خود دید مدل صندوقدار این خودرو رشد قیمت را تجربه کرد.

206 تیپ دو در هفته سوم فرودین ماه 197 میلیون تومان در بازار قیمت خورد اما این خودرو در هفته چهارم یک میلیون تومان از قیسمت خود را از دست داد و با قیمت 196 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت.

206 صندوقدار اما در بازه زمانی یاد شده 5 میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید.این خودرو در هفته سوم با قیمت 263 میلیون تومان قابل خریداری بود اما در هفته چهارم قیمتش به 268 میلیون تومان رسید.ساینا نیز در مسیر 206 صندوقدار حرکت کرد و قیمتش رشد داشت.این خودرو در هفته سوم قیمتی معادل 142 میلیون تومان داشت اما با رشد 4 میلیون تومانی در هفته چهارم مواجه شد و قیمتش به 146 میلیون تومان رسید.

اما خانواده سمند مسیر متفاوتی را تجربه کرد. دو عضو این خانواده یعنی سمند LX  و سمند EF7 مسیر کاهش قیمت حرکت کردند.سمند LX 3 میلیون از قیمت خود را از دست داد و با قیمت 190 میلیون تومان در هفته آخر فرودین ماه در دسترس متقاضیان قرار داشت و درگر عضو این خانوده یعنی سمند EF7 افتی 12 میلیون تومانی را تجربه کرد و با قیمت 205 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شد.  

 پیش بینی قیمت خودرو در هفته بعد

بازار خودرو علاوه بر متغیرهای داخلی همانند هر بازار دیگری از متغیرهای بیرونی نیز موثر است.

به نظر می رسد روند بازار های موازی به خصوص دلار اولین متغیر اثر گذار بیرونی بر بازار باشد.اگر انتظارات در بازار ارز تغییر نکند طبیعتا قیمت دلار نباید در هفته پیش رو نیز نوسان داشته باشد. اما تغییر انتظارات در این بازار و نوسانی شدن آن می تواند بازار خودرو حداقل از فاز نزول خارج کند.

تمدید یا عدم تمدید محدودیت های کرونایی در فعالیت بازار تا حدودی اثر گذار است. اما مهم ترین عامل تناسب عرضه و تقاضا است. گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته محصولات ایران خودرو با افزایش تولید مناسبی روبرو بوده است اما سایپا روند تولید صعودی نداشته است. بخشی از این اتفاق به خارج شدن پراید از چرخه تولید باز می گردد. با این وجود موجودی انبار خودرو سازان بالا رفته است. که به نظر سهم ایران خودرو بالاتر است.

با این حساب اگر تقاضا وارد بازار شود احتمال نوسان در خودروهای تولیدی سایپا بیش از محصولات ایران خودرو است.انتظار خودرو سازان برای تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال 1400 نیز این فرضیه را تقویت می کند که ورود خودروهای صفر به صورت مدیریت شده اتفاق افتد. در این حالت هم با وجود انبار شدن خودروها احتمالا شاهد عرضه انبوه خودرو به بازار نخواهیم بود. از این رو گرچه بازار در حال حاضر کم نوسان است اما تعدیل انتظارات می تواند برهمین بازار کم نوسان اثر گذار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید